kpb

Filmy Wszech Czasów - trzecia edycja

FILMY WSZECH CZASÓW
ponownie

w Kinie Pod Baranami
od czerwca 2024

 

https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14450_0.jpg

 

Cykl Filmy Wszech Czasów powraca do Kina Pod Baranami po raz trzeci! Na naszych ekranach będą pojawiać się ponadczasowe produkcje, które poprzedzą wprowadzenia przygotowane przez zaproszonych gości.

 

Filmy Wszech Czasów to nasz autorski program pokazów filmowej klasyki. Projekcje poprzedzone są wprowadzeniami przygotowanymi przez filmoznawców i krytyków filmowych. Większość filmów prezentowana jest w wersji odrestaurowanej cyfrowo, a niektóre wyświetlane są z taśmy 35mm. W minionym sezonie można było zobaczyć takie filmy jak CasablancaPsychoza, Tron we krwi, Big Lebowski czy Dwunastu gniewnych ludzi.

W czerwcu 2024 roku Filmy Wszech Czasów po raz trzeci wracają do Kina Pod Baranami!

 

NADCHODZĄCY POKAZ W RAMACH CYKLU:

środa, 16 października, godz. 18.00
ŻYWOT BRIANA
| MONTY PYTHON'S LIFE OF BRIAN
(Terry Jones) GB 1979, 94’

Legendarny film jeszcze bardziej legendarnej grupy Monty Pythona. Film Żywot Briana Terry'ego Jonesa to kolejny tytuł cyklu Filmy Wszech Czasów. Pokaz w środę, 16 października, o godzinie 18.00.

Więcej informacji TUTAJ.


wtorek, 29 października, godz. 17.30
ŻEGNAJ, MOJA KONKUBINO | BA WANG BIE JI
(Chen Kaige) CX 1993, 171’

Złota Palma w Cannes. Nagroda BAFTA dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Złoty Glob dla najlepszego filmu zagranicznego. Zapraszamy na pokaz wybitnej chińskiej produkcji Żegnaj, moja konkubino w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów. To zachwycające rozmachem i pięknymi kostiumami dzieło zostanie zaprezentowane w zrekonstruowanej wersji we wtorek, 29 października, a poprzedzi je prelekcja prof. dr hab. Krzysztofa Loski - filmoznawcy, medioznawcy i wykładowcy akademickiego.

Więcej informacji TUTAJ.


BILETY:
32 zł (normalny)
28 zł (ulgowy)
25 zł (klubowy)


WCZEŚNIEJSZE POKAZY:
poniedziałek, 30 września, godz. 18.00
OKNO NA PODWÓRZE | REAR WINDOW
(Alfred Hitchcock) US 1954, 112’

Największy hit kasowy w karierze Alfreda Hitchcocka, oparty na krótkim opowiadaniu Cornella Woolricha. Okno na podwórze to kolejny film prezentowany w cyklu Filmy Wszech Czasów. Pokaz w poniedziałek, 30 września, poprzedzi prelekcja prof. dr hab. Krzysztofa Loski.


wtorek, 17 września, godz. 18.00
MAMMA ROMA | MAMMA ROMA
(Pier Paolo Pasolini) IT 1962, 104’

Neorealistyczny dramat Piera Paolo Pasoliniego, portretujący życie ludzi ze społecznego marginesu w powojennej Italii - film Mamma Roma z wybitną kreacją Anny Magnani u nas w Kinie! Pokaz w cyklu Filmy Wszech Czasów - z taśmy 35mm - odbędzie się we wtorek, 17 września, a poprzedzi go prelekcja Joanny Łuniewicz - filmoznawczyni i edukatorki filmowej.


czwartek, 11 lipca, godz. 18.00
PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ | PICNIC AT HANGING ROCK
(Peter Weir) AU 1975, 107'

Spowita tajemnicą, niesamowicie klimatyczna adaptacja powieści Joan Lindsay. Piknik pod Wiszącą Skałą w reżyserii Petera Weira to kolejny tytuł prezentowany w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów. Pokaz w czwartek, 11 lipca, poprzedzi prelekcja Joanny Łuniewicz - filmoznawczyni i edukatorki filmowej.


czwartek, 27 czerwca, godz. 18.00
PAT GARRETT I BILLY KID | PAT GARRETT & BILLY THE KID
(Sam Peckinpah) US 1973, 106’


Legednarny film Sama Peckinpaha o dwóch legendach Dzikiego Zachodu. Pat Garrett i Billy Kid to kolejny film prezentowany w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów. Pokazy z taśmy 35mm odbędą się w czwartek, 27 czerwca. Prelekcję wygłosi filmoznawca Michał Lesiak.


niedziela, 16 czerwca 2024
PRZED WSCHODEM SŁOŃCA | BEFORE SUNRISE
(Richard Linklater) US 1994, 97’


Nową odsłonę cyklu zainaugurował pokaz melodramatu Richarda Linklatera Przed wschodem słońca - w niedzielę, 16 czerwca 2024, o godzinie 16.00. Film został wyświetlony z taśmy 35 mm, a poprzedziła go prelekcja. którą wygłosiła Joanna Łuniewicz - filmoznawczyni, prelegentka, krytyczka i edukatorka filmowa, która specjalizuje się w zagadnieniach związanych z kostiumem oraz aktorstwem filmowym.

 

O FILMACH:

PRZED WSCHODEM SŁOŃCA | BEFORE SUNRISE
(Richard Linklater) US 1994, 97’



MFF w Berlinie 1995: Srebrny Niedźwiedź za Najlepszą Reżyserię

Francuska studentka Celine (Julie Delpy) i Amerykanin Jesse (Ethan Hawke) poznają się w pociągu jadącym do Wiednia. Ona zmierza w stronę Paryża, gdzie w następnym tygodniu ma zacząć zajęcia na Sorbonie. On - do Wiednia, miasta skąd ma odlecieć z powrotem do Stanów. Od pierwszego spojrzenia coś przyciąga ich do siebie. Zaczynają rozmawiać, razem jedzą posiłek w wagonie restauracyjnym, a gdy docierają do Wiednia, Jesse namawia Celine, by wysiadła razem z nim. Błahe rozmowy przeradzają się w poważne tematy, a wzajemne zauroczenie w uczucie…



PAT GARRETT I BILLY KID | PAT GARRETT & BILLY THE KID
(Sam Peckinpah) US 1973, 106’



BAFTA 1974 - nominacje: Nagroda im. Anthony'ego Asquitha za najlepszą muzykę filmową (Bob Dylan), Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski (Kris Kristofferson)

Pat Garrett i Billy Kid opowiada o ostatnim okresie życia Billy’ego. Ścigany przez prawo Billy zostaje ostrzeżony przez Pata Garretta – dawnego przyjaciela przestępcy, a obecnie szeryfa i łowcę nagród – i nakłaniany do opuszczenia Nowego Meksyku. Lekceważy jednak dobre rady, zostaje aresztowany i skazany na śmierć. Tuż przed wykonaniem wyroku udaje mu się uciec, zabijając dwóch zastępców szeryfa, i powrócić do swojej bandy. Wówczas Garrett z dwoma mężczyznami rozpoczyna polowanie na Kida...



PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ | PICNIC AT HANGING ROCK
(Peter Weir) AU 1975, 107'



BAFTA: Najlepsze zdjęcia (Russell Boyd)
SATURNY: Najlepsze zdjęcia (Russell Boyd)


Sobota, 14 lutego 1900 roku. Dzień Świętego Walentego. Grupa uczennic z elitarnej szkoły z internatem Appleyard College w stanie Victoria, wybiera się na piknik w okolice owianej tajemnicą Wiszącej Skały. Po obiedzie, w blasku popołudniowego słońca, cztery dziewczęta oraz nauczycielka oddalają się od reszty. Wraca tylko jedna z nich…



MAMMA ROMA | MAMMA ROMA
(Pier Paolo Pasolini) IT 1962, 104’



MFF w Wenecji 1962 - nominacja: Złoty Lew - Udział w konkursie głównym (Pier Paolo Pasolini)

Pasolini nakreślił w filmie dramatyczny obraz życia rzymskiej prostytutki, znanej jako Mamma Roma i jej syna Ettore.

Bohaterowie żyją wśród alfonsów, złodziei, niebieskich ptaków i kobiet lekkich obyczajów, ludzi przegranych i trwających w poczuciu beznadziejności swej egzystencji. Bohaterka bezskutecznie usiłuje uwolnić się od swego sutenera, by rozpocząć nowe, uczciwe życie, a przede wszystkim by zapewnić lepszą przyszłość swemu synowi. Jednak i w jej przypadku fatalizm losu okaże się siłą nie do przezwyciężenia.



OKNO NA PODWÓRZE | REAR WINDOW
(Alfred Hitchcock) US 1954, 112’


Oscary 1955 - nominacje: Najlepszy reżyser (Alfred Hitchcock), Najlepsze zdjęcia - filmy kolorowe (Robert Burks), Najlepszy dźwięk, Najlepszy scenariusz (John Michael Hayes)
MFF w Wenecji 1954 - nominacja: Złoty Lew - Udział w konkursie głównym (Alfred Hitchcock)

Kiedy fotograf J.B. "Jeff" Jeffries (James Stewart) łamie nogę i zostaje przykuty do wózka inwalidzkiego, jego obsesją staje się obserwowanie życia prywatnego sąsiadów. Podejrzewając pewnego sprzedawcę o zamordowanie żony, Jeffries prosi swoją przyjaciółkę Lisę (Grace Kelly), aby pomogła mu ustalić rzeczywisty bieg wydarzeń.


ŻYWOT BRIANA | MONTY PYTHON'S LIFE OF BRIAN
(Terry Jones) GB 1979, 94’


Judea, rok 33 naszej ery. Skromny Brian Cohen (Chapman) zostaje omyłkowo wzięty za religijnego przywódcę i proroka. W dodatku wplątuje się w walkę pomiędzy Rzymianami a Narodowym Frontem Wyzwolenia Judei kierowanym przez Rega (Cleese), co pociąga za sobą daleko idące konsekwencje... Brawurowa kpina słynnego zespołu komików Monty Pythona z hollywoodzkich widowisk biblijnych i wszelkich religijnych i politycznych fanatyzmów, zwieńczona słynnym finałem.


ŻEGNAJ, MOJA KONKUBINO | BA WANG BIE JI
(Chen Kaige) CX 1993, 171’


Epicką historię Chin od lat 20. do lat 70. XX wieku poznajemy poprzez losy dwóch przyjaciół, aktorów z opery pekińskiej: Dieyi (gwiazdor filmów Wonga Kar Waia Leslie Cheung) i Xiaolou (Zhang Fengyi). Ich rozpisana na dekady przyjaźń zostaje wystawiona na próbę, kiedy Xiaolou wiąże się z Juxian (znana między innymi z Zawieście czerwone latarnie Gong Li). Opowieść o tym trójkącie miłosnym toczy się na tle burzliwych, wstrząsających całym krajem wydarzeń: II wojny światowej, rewolucji komunistycznej.




ORGANIZATORZY:
Fundacja Dla Kina
Kino Pod Baranami



PATRON MEDIALNY:


 
 
 
Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Miasta Krakowa.
Bookmark and Share

archiwum