kpb

hEduPatroni

Edukacja Młode Horyzonty | Kino Pod Baranami


CZYM JEST EDUKACJA MŁODE HORYZONTY?

Edukacja Młode Horyzonty (dawniej: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej) to ogólnopolski projekt edukacyjny, umożliwiający dzieciom i młodzieży spotkanie z kinem (zarówno klasyką, jak i twórczością współczesną), pogłębienie wiedzy na temat sztuki filmowej, a także rozwój wrażliwości oraz przygotowanie do samodzielnego i świadomego obcowania z kulturą.

Edukacja Młode Horyzonty to autorski program o wieloletniej tradycji. W Kinie Pod Baranami w roku szkolnym 2024/2025 rusza już jego osiemnasta edycja!


JAK WYGLĄDA REALIZACJA PROGRAMU?

Program Edukacja Młode Horyzonty to łącznie siedem spotkań, odbywających się od października do kwietnia. Na każde spotkanie składają się trzy elementy:

1. Prelekcja (ok. 15-20 minut)
2. Projekcja filmu
3. Dyskusja po seansie (ok. 20-40 minut)

Do każdego z filmów dostępne są również dodatkowe materiały dydaktyczne, do wykorzystania we własnym zakresie w ramach lekcji. Materiały przesyłane są mailowo przed każdą projekcją.

Zachęcamy do uczestnictwa we wszystkich siedmiu spotkaniach, tworzących pełny cykl edukacyjny. Nie jest to jednak warunek konieczny: można wybrać również kilka pojedynczych spotkań z cyklu.

Naszymi prelegentami są przede wszystkim filmoznawcy – absolwenci i studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także pracownicy Kina Pod Baranami z dużym doświadczeniem w pracy z młodymi widzami. Nadzór merytoryczny i organizacyjny nad projekcjami sprawuje dr Kaja Łuczyńska - edukatorka filmowa i prelegentka filmowa, członkini Zespołu Edukatorów Filmowych.



ILE TO KOSZTUJE?

Proponujemy dwie formy płatności: bilety (kupowane każdorazowo na pojedynczy seans) lub karnety (kupowane w październiku, z góry na wszystkie siedem seansów w ramach cyklu).
 
KARNET: 112 zł (łącznie 7 seansów każdy w cenie 16 zł)
BILET na pojedynczy pokaz: 19 zł

Niewykorzystane seanse w ramach karnetu nie podlegają zwrotowi. W przypadku, gdy grupa nie będzie mogła uczestniczyć w danym seansie, postaramy się – w miarę możliwości – zaproponować inny termin.
 
Nauczyciel wykupujący dla grupy karnety na cały cykl, otrzyma specjalny karnet nauczycielski, uprawniający do bezpłatnego uczestnictwa w seansach w Kinie Pod Baranami od wtorku do czwartku.


JAK SIĘ ZAPISAĆ?

Zapisy do programu odbywają się za pośrednictwem FORMULARZA ZGŁOSZENIOWEGO.

Jeśli planują Państwo uczestnictwo wyłącznie w jednym lub dwóch seansach w ramach programu, prosimy o niewypełnianie formularza i kontakt z koordynatorką programu, Kają Łuczyńską.

Zapisy przyjmujemy od 20 maja do 5 października 2024!



W JAKICH TERMINACH ODBYWAJĄ SIĘ POKAZY?

Pokazy odbywają się w różne dni tygodnia w godzinach porannych (najczęściej o godzinie 9.00 lub 9.30). Wstępne terminy pokazów dostępne są w formularzu zgłoszeniowym. Ostateczne terminy projekcji są zależne od frekwencji w poszczególnych cyklach i zostaną przesłane zapisanym grupom we wrześniu.


W JAKICH WERSJACH JĘZYKOWYCH SĄ FILMY?

Wszystkie prezentowane filmy są zrozumiałe dla widzów polskojęzycznych. Młodsi widzowie oglądają filmy z polskim lektorem lub dubbingiem, starsi - z polskimi napisami.

Nie gwarantujemy angielskich napisów do filmów. Grupy anglojęzyczne proszone są o kontakt przed zapisaniem się do projektu.


 
JAKIE CYKLE ZNAJDUJĄ SIĘ W AKTUALNEJ OFERCIE?

W roku szkolnym 2024/2025 proponujemy 13 cykli tematycznych, przeznaczonych dla konkretnych grup wiekowych.


 
PRZEDSZKOLE

Chodzę do kina - idealny cykl na początek przygody z kinem. Proponowany zestaw filmów stanowi idealny punkt wyjścia do tworzenia sytuacji wychowawczych, rozwoju kompetencji społecznych oraz rozmów na takie tematy, jak uczucia i emocje. W ramach pokazów mali widzowie poznają również kino jako miejsce, uczą się panujących w nim zasad oraz odkrywają najróżniejsze tajemnice X muzy.

Filmy: Kacper i Emma - najlepsi przyjaciele / Najlepsze urodziny królika Karola / Kicia Kocia pod choinkę / Gordon i Paddy / Mama Mu wraca do domu / Pettson i Findus - wielka wyprowadzka / Basia. Radzę sobie!


 
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY I-III

Filmowi bohaterowie – bohaterami filmów są przeważnie rówieśnicy widzów, czyli dzieci na początku drogi edukacji szkolnej, które przeżywają różne przygody, zdobywają nowe doświadczenia, stawiają czoło podobnym problemom i dylematom. Dzieci, bawiąc się z filmowymi postaciami, uczą się właściwych zachowań, rozwijają swoje umiejętności i przyjmują postawy godne naśladowania w codziennym życiu.
 
Filmy: Halvdan - prawie wiking / Pati i klątwa Posejdona / Gwiazdka Klary Muu / Jak ocalić smoka / Operacja człowiek w czerni / Kapitan Morten i Królowa Pająków / Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica skorpiona

 
Filmowe podróże – obejrzenie proponowanych filmów może stać się świetnym pretekstem do realizacji działań wychowawczych i kształtowania postaw oraz realizacji podstawy programowej. Odmienność kulturowa to znakomity punkt wyjścia do rozmów o szacunku, akceptacji i odmienności narodowej, kulturowej czy religijnej. Pomoże zrozumieć i dostrzec piękno innych państw, a w perspektywie uwrażliwić na potrzeby i wartości swoje i innych.
 
Filmy: Jakub, Mimmi i gadające psy / Katak. Podwodna przygoda / Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Rabuś z pociągu / Szybcy i śnieżni / Nawet myszy idą do nieba / Yakari i wielka podróż / Szkoła magicznych zwierząt

 
Filmowe sekrety – cykl opracowany z myślą o młodych odkrywcach. Uczniowie mają okazję zapoznać się z obsypywanymi nagrodami wyjątkowymi produkcjami, ale też poznają tajemnice tworzenia i powstawania różnego rodzaju filmów, stając się bardziej świadomymi widzami.
 
Filmy: Smok Diplodok / Sonia / Operacja Mumia / Szkoła magicznych zwierząt. Tajemnica szkolnego podwórka / Solan i Ludwik - Misja Księżyc / Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Pierwsza tajemnica / Filonek Bezogonek


 
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY IV-VI

Świat filmu – jak to się dzieje, że oglądając film, płaczemy, wzruszamy się, boimy, a czasem nawet złościmy? Kto i co za tym stoi? Kim są i czym zajmują się współtwórcy filmu: scenarzysta, reżyser, operator, kompozytor czy aktor? Dlaczego kręci się filmy? Uczestniczący w projekcjach uczniowie nabywają wprawy w analizowaniu tekstów kultury, co przyda im się na kolejnych etapach edukacji polonistycznej i estetycznej.
 
Filmy: Zestaw filmów krótkich - Kino nieme / Eskil i Trynidad / Wszyscy za jednego / Twardziele / Mecz o wszystko / Jestem William / Dziki Zachód Calamity Jane


Młodzi w obiektywie – zestaw filmów o ogromnym potencjale wychowawczo-edukacyjnym. Mali widzowie towarzysząc rówieśnikom w ich filmowej przygodzie, łatwiej przyswajają istotę budowania relacji, zdobywania autonomii, podążania za swoimi marzeniami i aspiracjami, stawiania sobie celów oraz ponoszenia konsekwencji własnych działań. Uczą się empatii i podmiotowego traktowania drugiego człowieka.
 
Filmy: Łowcy czarownic / 199 małych bohaterów / Szczęściara / Sea Sparkle / Głowa pełna Ciebie / Lato, kiedy nauczyłam się latać / ostatni z tytułów zostanie podany wkrótce!

 
Kino współczesne – starannie dobrane nagradzane produkcje stanowią sublimację marzeń i lęków, które towarzyszą dojrzewaniu i pozwalają skonstruować swoistą mapę współczesności, prezentującą palące problemy XXI wieku. Uczniowie w trakcie seansów zastanawiają się m.in. jak konstruować relacje w społeczeństwie wielokulturowym, czym jest empatia, w jaki sposób ludzie reagują na obcość.
 
Filmy: Cały świat Romy / Supa Modo / Mirai / Binti / Fritzi - przyjaźń bez granic / Drogi Panie Dyktatorze / ostatni z tytułów zostanie podany wkrótce!
 


SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY VII-VIII

Świat wartości - wsparcie do działań wychowawczych i inspiracja do programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły. Doskonali uczniów w kompetencjach społeczno-wychowawczych, odwołuje się do tematów ważnych dla dorastających nastoletnich wychowanków, a także łączy sztukę filmową z aktualnymi tematami społecznymi.
 
Filmy: Podnieść poprzeczkę / Dzika banda / Młodzieżowa Liga Mistrzów (Kids Cup) / Jippie no more / Tysiąc razy silniejsza / Ballet Boys / Królestwo Kensuke


Od oglądania do czytania – cykl daje możliwość realizowania treści egzaminacyjnych w oparciu o wybrane filmy. Wychodząc od tematyki filmu omawia motyw, który następnie jest wyszukiwany w lekturze obowiązkowej.

Filmy: Żałuję! / Moje życie to cyrk / Podróż Księcia / Belle / Maddy Modelka / Lada dzień / Dziewczyńskie historie



SZKOŁA PONADPODSTAWOWA

Film na maturze – cykl wspiera przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego. Daje szansę przeanalizowania różnych form i gatunków filmowych oraz wprowadza wiedzę teoretyczną dotyczącą przygotowania do funkcjonalnej interpretacji dzieła audiowizualnego.
 
Filmy: Dekalog I / Anhelli + Świteź + Świtezianka / Ziemia obiecana / Pianista / Herbert. Barbarzyńca w ogrodzie. / Ida / Pokot

 
Ważne tematy - polecany jest szczególnie nauczycielom wychowawcom do zbudowania programu godzin wychowawczych. Sprzyja integracji zespołu klasowego, doskonali kompetencje społeczno-emocjonalne, zachęca do stawiania pytań i poszukiwania rozwiązań.

Filmy: Komunia / Green Book / Blisko / Mój piękny syn / Cały ten cukier / Cicha dziewczyna / Córka trenera


Świat i my - cykl wzbogaca realizację treści programowych na zajęciach przedmiotowych z wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego czy historii. Zwraca uwagę uczniów na poglądy i zachowania ksenofobiczne oraz kształtuje postawy tolerancji i akceptacji. Stanowi punkt wyjścia do rozmów o m.in.: swojskości i obcości w kulturze, budowaniu wspólnot i akceptowaniu odmienności.
(Zalecany dla uczniów ze starszych klas szkół ponadpodstawowych)

Filmy: Rytmy Casablanki / Simona / Combat Girls. Krew i honor. / Zestaw: Obcokrajowcy w Polsce / Młody Ahmed / Vika! / Chłopiec i czapla


Maturalne motywy w literaturze i filmie - cykl daje możliwość realizowania treści egzaminacyjnych w oparciu o wybrane filmy. Wychodząc od tematyki filmu, omawia motyw, który następnie jest wyszukiwany w lekturze obowiązkowej i/lub uzupełniającej. Doskonali umiejętności analizy filmu jako tekstu kultury.
(Zalecany dla uczniów ze starszych klas szkół ponadpodstawowych)

Filmy: Johnny / Ułaskawienie / Bogowie / Dziennik z podróży / Lunana. Szkoła na końcu świata / Jestem mordercą / Chłopi



 
KONTAKT
 
W razie pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z Koordynatorką programu NHEF:
 

Kaja Łuczyńska
kaja@kinopodbaranami.pl
604 708 839

Bookmark and Share