kpb

Spotkanie Filozoficzne: Perfect Days (przedpremiera!)

SPOTKANIE FILOZOFICZNE:
PERFECT DAYS (reż. Wim Wenders)
pokaz przedpremierowy
czwartek, 11 kwietnia 2024, godz. 20.00
Kino Pod Baranami


https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14184_0.jpg

Najnowszy film Wima Wendersa Perfect Days zostanie wyświetlony podczas kwietniowej odsłony cyklu Spotkania Filozoficzne. To wspaniała, kameralna opowieść osadzona we współczesnym Tokio, której główny bohater przepełniony jest miłością do świata i innych. Po pokazie w czwartek, 11 kwietnia, rozmowę inspirowaną filmem poprowadzi filozofka Anna Piskorska.

Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny Kōji Yakusho, nagrodzony za swoją kreację na festiwalu w Cannes) to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem. Z czasem nawet prozaiczna praca Hirayamy, porządkującego miejskie toalety, okazuje się niezwykłym ceremoniałem.

Ścieżką dźwiękową życia bohatera stają się harmonijne dźwięki tokijskiej ulicy oraz utwory w wykonaniu The Velvet Underground, Lou Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film Wima Wendersa (Lisbon Story, Pina, Niebo nad Berlinem) to uzdrawiające, poetyckie kino zmieniające codzienność w magię.

Reżyser o filmie: Poezja nie jest czymś, co można sobie zamierzyć w filmie, lecz raczej pięknym znaleziskiem, darem, który otrzymujesz jako filmowiec, od swoich aktorów, od miejsc, od światła. Od wszystkiego, co musi się złączyć, aby utworzyć coś w rodzaju "poezji w ruchu".

Film Perfect Days został doceniony na Festiwalu w Cannes (Nagroda dla najlepszego aktora, Nagroda Jury Ekumenicznego) i był nominowany (jako japoński kandydat) do Oscara w kategorii Najlepszy film międzynarodowy. Od 18 kwietnia w naszym Kinie będzie można oglądać również inny film Wendersa: dokument Anselm, czyli prezentowany w Cannes portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera. Film będzie wyświetlany w naszym Kinie w wersji 3D.

Po przedpremierowym pokazie filmu Perfect Days w czwartek, 11 kwietnia, odbędzie się dyskusja, którą poprowadzi mgr Anna Piskorska - filmoznawczyni z filozoficznym zapleczem. Absolwentka studiów doktoranckich w ISzA UJ. Autorka kilkunastu autorskich kursów, współpracowała z WZiKS UJ, WSMiP UJ oraz Wydziałem Filozoficznym UJ. Zajmuje się wprowadzaniem pojęć filozoficznych do teorii filmu.

Spotkania Filozoficzne to cykl będący okazją do rozmowy o filozofii, kulturze i kinie. Celem spotkań jest spojrzenie na najnowsze światowe premiery z pogłębionej perspektywy. Realizowane we współpracy z Gutek Film pokazy od kilku lat odbywają się w Kinie Pod Baranami.


BILETY:
28 zł (normalny)
24 zł (ulgowy)
20 zł (klubowy/senior)


O FILMIE:
PERFECT DAYS | PERFECT DAYS
(Wim Wenders) JP/DE 2023, 123’



MFF w Cannes 2023 - wygrana: Złota Palma - Najlepszy aktor (Kōji Yakusho), Nagroda Jury Ekumenicznego - Nagroda główna (Wim Wenders)
MFF w Cannes 2023 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Wim Wenders)
Oscary 2024 - nominacja: Najlepszy film międzynarodowy


Hirayama to samotny sześćdziesięciolatek, który sprząta toalety publiczne w tokijskiej dzielnicy Shibuya. Kamera z uwagą przygląda się jego codziennym rytuałom: porannemu przygotowywaniu się do wyjścia, wykonywanej z niezwykłą starannością pracy, wizytom w miejskiej łaźni, popularnej jadłodajni czy ulubionym antykwariacie. Gdy Hirayama nie pracuje, czyta dobrą - choć nie najnowszą - literaturę, w samochodzie słucha muzyki z lat 60. i 70. ze starych kaset magnetofonowych, a południową przerwę w pracy wykorzystuje na fotografowanie. Gotowe zdjęcia, niczym prawdziwy artysta, poddaje bezlitosnej selekcji i gromadzi w prywatnym archiwum. Sympatię budzi też jego kolekcja sadzonek drzew, jakie znajduje w parku, a później w domu troskliwie pielęgnuje. Z kilku migawek, które są drobnym zakłóceniem codziennej rutyny i odnoszą się do przeszłości Hirayamy, domyślamy się, że życie miejskiego eremity to jego świadomy wybór, a celebracja codzienności czyni go szczęśliwym, kochającym świat i ludzi człowiekiem.

Wim Wenders, który w swoich ostatnich filmach chętnie sięgał po formę dokumentalną, nakręcił tym razem fabułę bardzo przypominającą dokument. Obok Hirayamy drugim, równie ważnym bohaterem filmu jest japońska stolica, a tokijskie toalety, które oglądamy w tym niecodziennym portrecie miasta, to prawdziwe dzieła sztuki zaprojektowane przez znanych architektów.

Premiera filmu 12 kwietnia.


ZWIASTUN:






PATRONAT MEDIALNY:
Magazyn Filozofuj!


archiwum