kpb

Filmy Wszech Czasów w Kinie Pod Baranami

FILMY WSZECH CZASÓW
w Kinie Pod Baranami
lipiec-grudzień 2022

 

 

Od 23 lipca trwa nowy cykl pokazów pod hasłem Filmy Wszech Czasów! Do końca roku na naszych ekranach będą pojawiać się ponadczasowe produkcje, które poprzedzą wprowadzenia przygotowane przez zaproszonych gości.

 

W najbliższych miesiącach na naszym ekranie pojawiać się będą uznane, ponadczasowe produkcje (nierzadko o statusie arcydzieł!). Filmy będą poprzedzać wprowadzenia przygotowane przez zaproszonych gości. Większość filmów będzie prezentowana w wersji odrestaurowanej cyfrowo, niektóre zostaną wyświetlone z taśmy 35mm.

 

WCZEŚNIEJSZE POKAZ W RAMACH CYKLU:

 

Casablanca (reż. Michael Curtiz)
 
Najsłynniejszy melodramat wszechczasów! Wyróżniona trzema Oscarami, ponadczasowa opowieść o niemożliwej miłości, uznawana za jeden z najlepszych amerykańskich filmów w historii pojawiła się na naszych ekranach 23 i 27 lipca. Prelekcję przed filmem wygłosiła Patrycja Włodek – doktor habilitowana nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.

 

Jalsaghar. Salon muzyczny (reż. Satyajit Ray)
 
2 sierpnia za sprawą zespołu Music of Banaras, w naszym kinie zabrzmiały tradycyjne indyjskie instrumenty: sitar i tabla. Koncert uznanego duetu muzycznego, w składzie Deobrat Mishra i Prashant Mishra, stanowił preludium do pokazu filmu z 1958 roku - przełomowego dzieła Satyajita Raya, uznanego na całym świecie mistrza indyjskiego kina.

 

Piknik pod Wiszącą Skałą (reż. Peter Weir)
 
12 i 16 sierpnia na kinowym ekranie można było zobaczyć mistrzowską ekranizację pełnej tajemnic powieści w reżyserii Petera Weira (Truman Show, Stowarzyszenie Umarłych Poetów). Film opowiada o tajemniczym zniknięciu kilku uczennic z elitarnej szkoły dla dziewcząt, które podczas walentynkowego pikniku oddaliły się na słynną Wiszącą Skałę, gdzie ślad po nich zaginął. Wykład przed projekcją wygłosiła Martyna Olszowska - absolwentka filmoznawstwa i dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, pasjonatka Australii i Skandynawii.

 

Psychoza (reż. Alfred Hitchcock)
 
19 i 23 sierpnia zaprezentowaliśmy kultowy dreszczowiec z 1960 roku, ze znakomitymi rolami Janet Leigh i Anthony’ego Perkinsa. Oparte na powieści Roberta Blocha arcydzieło to świetny przykład twórczego podejścia do literackiego pierwowzoru, popis reżyserskiej maestrii Hitchocka oraz przejmujący portret pogrążonego w chaosie świata, w którym spojrzenie nierozerwalnie łączy się z lękiem. Wykład przed projekcjami wygłosił Sebastian Smoliński - krytyk filmowy i amerykanista.

 

Truman Show (reż. Peter Weir)
 
Po ponad dwóch dekadach na ekran powrócił (pokazy 27 i 30 sierpnia) Truman Show Petera Weira z koncertową rolą Jima Carreya. Film stał się punktem wyjścia dla licznych publikacji i opracowań - z obszaru filozofii czy psychologii - wyraźnie zaintrygowanych przedstawioną na ekranie niemal doskonałą symulacją rzeczywistości. Oba pokazy poprzedził wykład Martyny Olszowskiej.

 

Przeminęło z wiatrem (reż. Victor Fleming)

4 i 11 września odbyły się specjalne pokazy monumentalnego dzieła klasycznego Hollywood: melodramatu Przeminęło z wiatrem. Ten pełen widowiskowych sekwencji, wystawnej scenografii i okazałych kostiumów film zaprezentowaliśmy z taśmy 35mm. Projekcję poprzedził krótki wykład, który wygłosiła filmoznawczyni i edukatorka filmowa, Joanna Łuniewicz.

 

Rzym (reż. Federico Fellini)

5 października odbył się pokaz Rzymu Federica Felliniego - imponującego portretu Wiecznego Miasta. Na początku lat 70. Federico Fellini, twórca La Strady i Słodkiego życia, postanowił oddać w filmie esencję włoskiej stolicy, do której przeprowadził się jako dziecko z nadmorskiego Rimini. W oczach reżysera miasto jawi się zarówno jako spowity tajemnicami mit, jak i pełna sprzeczności kobieta: jednocześnie kusząca i odpychająca, święta i zdeprawowana.

 

Strach na wróble (reż. Jerry Schatzberg)

19 października odbył się specjalny pokaz wyróżnionego Złotą Palmą w Cannes filmu Jerry’ego Schatzberga pt. Strach na wróble. W role głównych bohaterów tego tragikomicznego filmu drogi wcielili się Gene Hackman i Al Pacino. Projekcję w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów poprzedził krótki wykład, który wygłosił filmoznawca i specjalista od kina amerykańskiego, Michał Lesiak. Film Strach na wróble został zaprezentowany z taśmy 35mm. 

 

Cienie zapomnianych przodków (reż. Siergiej Paradżanow)

W środę, 26 października, odbył się specjalny pokaz legendarnego filmu Siergieja Paradżanowa Cienie zapomnianych przodków. Film wyświetlono w ramach pasma filmowego Conrad Festival i w cyklu Filmy Wszech Czasów. Pokaz poprzedziło krótkie wprowadzenie Tanii Malarczuk - ukraińskiej pisarki, eseistki i dziennikarki, która gości na Festiwalu Conrada.

 

Kabaret (reż. Bob Fosse)

3 listopada odbył się specjalny pokaz filmu Kabaret - wyróżnionego ośmioma Oscarami dekadenckiego musicalu Boba Fosse, osadzonego w przedwojennym Berlinie. Pokaz poprzedził wykład, który wygłosiła filmoznawczyni i muzykolożka, Anna Kurda.
 

 

Ostatni seans filmowy (reż. Peter Bogdanovich)

Przepełniona miłością do dawnego kina, melancholijna wizja końca pewnej epoki. Nagrodzony dwoma Oscarami Ostatni seans filmowy Petera Bogdanovicha był kolejnym filmem prezentowanym w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów. Seans w środę, 16 listopada, poprzedził wykład, który wygłosił filmoznawca, Bolesław Racięski.

 

Ojciec chrzestny - pokaz trylogii (reż. Francis Ford Coppola)

Obsypana nagrodami trylogia Ojciec chrzestny w reżyserii Francisa Forda Coppoli to kolejne znakomite amerykańskie filmy, prezentowane w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów. Seanse wszystkich części opowieści o losach rodu Corleone zaprezentujemy od 2 do 4 grudnia, a poprzedzą je wykłady, które wygłosi filmoznawca Michał Lesiak.


Szepty i krzyki (reż. Ingmar Bergman)

Szepty i krzyki jeden z najsłynniejszych filmów w bogatym dorobku szwedzkiego reżysera Ingmara Bergmana można było zobaczyć w naszym Kinie w środę, 14 grudnia. Wysnute z sennego marzenia dzieło rozgrywa się jakby na pograniczu jawy i snu, co świetnie oddają nagrodzone Oscarem zdjęcia Svena Nykvista. Film jest właściwie moralitetem, który gromadzi w swoich ramach powracające w twórczości reżysera zagadnienia, takie jak przemijanie, śmierć, cierpienie czy relacje damsko-męskie. Szepty i krzyki bywały nazywane summą Bergmana (Rafał Marszałek), choć niektórzy określali film mianem olśniewająco fałszywego arcydzieła (Zygmunt Kałużyński).



 

O FILMACH:

CASABLANCA | CASABLANCA
(Michael Curtiz) US 1942, 99'


Image courtesy of Park Circus/Warner

 

Oscary 1944: najlepszy film, najlepszy reżyser (Michael Curtiz), najlepszy scenariusz (J. J. Epstein, P. G. Epstein, H. Koch) i 5 innych nominacji
Amerykański Instytut Filmowy 2002: najlepszy amerykański melodramat wszech czasów

 

Akcja filmu toczy się w ukrytym wśród zabudowań starego miasta barze, prowadzonym przez Amerykanina Ricka (Humphrey Bogart), który staje się bezpieczną przystanią dla wielu uciekinierów z ogarniętej wojną Europy. Do przybytku trafia również Ilsa (Ingrid Bergman) wraz z poszukiwanym przez nazistów mężem (Paul Henreid). Rick, niegdyś bez pamięci zakochany w kobiecie, będzie musiał dokonać trudnego wyboru między uczuciem a powinnością.

 

daty pokazów:

sobota, 23 lipca, g. 18.45 // Saturday, July 23, 6.45 p.m.
środa, 27 lipca, g. 18.45 // Wednesday, July 27, 6.45 p.m.

 

 

JALSAGHAR. SALON MUZYCZNY | JALSAGHAR | THE MUSIC ROOM
(Satyajit Ray) IN 1958, 99’

Indyjskie Narodowe Nagrody Filmowe 1959: Drugi najlepszy film w języku bengalskim
MFF w Moskwie 1959: Najlepsza muzyka, Grand Prix (nominacja)
8. miejsce na liście najlepszych filmów wszechczasów magazynu Cahiers du cinéma


Porównywane do szekspirowskiej opowieści o królu Learze wnikliwe studium dumnego i upartego człowieka, który stopniowo traci wszystko, co posiadał.


Skonstruowany niczym baśń lub przypowieść film ilustruje upadek starzejącego się zamindara (feudalnego właściciela ziemskiego), który kurczowo trzyma się pałacowej posiadłości nawet wtedy, gdy tonie w długach. Urodzony w bogactwie, jest tak przyzwyczajony do uprzywilejowanej pozycji, że nie zdaje sobie sprawy, że właściwie jest dinozaurem - skazanym na zagładę symbolem umierającej tradycji.


Opowiadając o skazanym na klęskę Biswambharze Royu, reżyser Satyajit Ray sięga do losów własnej rodziny, a dokładniej mówiąc do postaci dziadka, który podobnie jak bohater filmu należał do odchodzących w zapomnienie zamindarów.

 

daty pokazów:

wtorek, 2 sierpnia, g. 19.30 // Tuesday, August 2, 7.30 p.m. 

 

 

PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ | PICNIC AT HANGING ROCK
(Peter Weir) AU 1975, 107'

BAFTA: Najlepsze zdjęcia (Russell Boyd)
SATURNY: Najlepsze zdjęcia (Russell Boyd)

 

Sobota, 14 lutego 1900 roku. Dzień Świętego Walentego.
Grupa uczennic z elitarnej szkoły z internatem Appleyard College w stanie Victoria, wybiera się na piknik w okolice owianej tajemnicą Wiszącej Skały. Po obiedzie, w blasku popołudniowego słońca, cztery dziewczęta oraz nauczycielka oddalają się od reszty. Wraca tylko jedna z nich…

 

daty pokazów:

piątek, 12 sierpnia, g. 18.15 // Friday, August 12, 6.15 p.m.
wtorek, 16 sierpnia, g. 18.15 // Tuesday, August 16, 6.15 p.m. 

 

 

PSYCHOZA | PSYCHO
(Alfred Hitchcock) US 1960, 109'

Oscary - nominacje: Najlepszy reżyser (Alfred Hitchcock), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Janet Leigh), Najlepsza scenografia - filmy czarno-białe (George Milo, Joseph Hurley, Robert Clotworthy), Najlepsze zdjęcia - filmy czarno-białe (John L. Russell)
Złote Globy: Najlepsza aktorka drugoplanowa (Janet Leigh)


Imponujące dzieło Alfreda Hitchcocka, zadziwiające stroną wizualną i narracyjną. Twórcza adaptacja powieści Roberta Blocha, uznawana za wzorcowy przykład thrillera o psychopatycznym zabójcy, w którego koncertowo wcielił się Anthony Perkins.


Marion Crane (nominowana do Oscara i wyróżniona Złotym Globem Janet Leigh) - sekretarka w biurze nieruchomości - po defraudacji znacznej sumy pieniędzy, ucieka z miasta. Po długiej podróży samochodem, postanawia zatrzymać się w przydrożnym motelu. Okazuje się, że pokój u sympatycznego gospodarza Normana Batesa (Perkins), nie jest wystarczająco bezpiecznym miejscem, aby zaczekać na świt…

 

daty pokazów:

piątek, 19 sierpnia, g. 18.30 // Friday, August 19, 6.30 p.m.
wtorek, 23 sierpnia, g. 18.30 // Tuesday, August 23, 6.30 p.m. 
 

 

 

TRUMAN SHOW | THE TRUMAN SHOW
(Peter Weir) US 1998, 103’

Oscary 1999 - nominacje: najlepszy aktor drugoplanowy (Ed Harris), najlepszy reżyser (Peter Weir), najlepszy scenariusz oryginalny
Złote Globy 1999: najlepszy aktor w dramacie (Jim Carrey), najlepszy aktor drugoplanowy (Ed Harris), najlepsza muzyka
BAFTA 1999: najlepszy scenariusz oryginalny, najlepsza scenografia, nagroda im. Davida Leana za najlepszą reżyserię Peter Weir
Europejska Nagroda Filmowa 1998: Najlepszy film zagraniczny roku


Truman Burbank (Jim Carrey) jest agentem ubezpieczeniowym po trzydziestce, który u boku ukochanej żony Meryl (Laura Linney) wiedzie spokojne i szczęśliwe życie w nadmorskiej miejscowości Seahaven. Mężczyzna od dzieciństwa ma wrażenie, że jest śledzony. Nie zdaje sobie jednak sprawy, że jest bohaterem reality show, a jego egzystencja jest w pełni wyreżyserowana przez twórcę programu – Christofa (Ed Harris).

 

daty pokazów:

sobota, 27 sierpnia, g. 18.30 // Saturday, August 27, 6.30 p.m.
wtorek, 30 sierpnia, g. 18.30 // Tuesday, August 30, 6.30 p.m. 

 

 

PRZEMINĘŁO Z WIATREM | GONE WITH THE WIND
(Victor Fleming) US 1939, 226'

Oscary 1940: Najlepszy film, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Vivien Leigh), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Hattie McDaniel), Najlepszy reżyser (Victor Fleming), Najlepsza scenografia, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy montaż, Najlepszy scenariusz
People’s Choice 1989: Ulubiony film wszech czasów
Amerykański Instytut Filmowy: Lista 100 najlepszych amerykańskich filmów wszech czasów (6. miejsce); Lista 100 najlepszych kwestii filmowych wszech czasów (1. miejsce: "Frankly, my dear, I don't give a damn."); Lista 25 najlepszych filmowych ścieżek muzycznych wszech czasów (2. miejsce); Lista 100 najlepszych amerykańskich melodramatów wszech czasów (2. miejsce)


Akcja toczy się na amerykańskim Południu. Scarlett O'Hara - panienka z dobrego domu, ale o rogatej duszy - kocha się w synu sąsiadów, Ashley’u Wilkesie. On jednak wybiera inną - Melanię, a zrozpaczona porażką Scarlett przyjmuje oświadczyny pierwszego z brzegu mężczyzny. Wybucha wojna secesyjna. Mąż Scarlett ginie, majątki O'Harów i Wilkesów zostają splądrowane przez zwycięskie oddziały. Scarlett, jak się okazuje, nie przestała kochać Ashleya, ale w jej życiu pojawił się także inny mężczyzna: tajemniczy Rhett Butler - przemytnik, awanturnik, a zarazem dżentelmen w każdym calu.

 

daty pokazów:

niedziela, 4 września, g. 16.00 // Sunday, September 4, 4 p.m.
niedziela, 11 września, g. 13.15 // Sunday, September 11, 1.15 p.m.

 

 

RZYM | ROMA
(Federico Fellini) IT/FR 1972, 118'

BAFTA 1974: Najlepsza scenografia (nominacja)
Złote Globy 1973: Najlepszy film nieanglojęzyczny (nominacja)
Nagroda Nastro d'Argento 1973: Najlepsza scenografia, Najlepsze kostiumy


Z tego mozaikowego portretu miasta, na który składają się epizody z lat 1931-71 przebija nabożne wręcz uwielbienie dla Rzymu – miejsca uświęconego swą historią, zmiennością i nienaruszalnością zarazem. Stąd, mimo że zrealizowany w konwencji dokumentu czy raczej paradokumentu, film przesiąknięty jest klimatem onirycznej wizji, nadającej tej niezwykłej podróży w czasie i przestrzeni wymiar głębokiej, wielopiętrowej metafory dziejów. Wszystko jednak – jak na Felliniego przystało – przeplecione zostało nicią szyderstwa i satyry, złośliwych, prześmiewczych spostrzeżeń. Film zbudowany jest z luźno ze sobą połączonych epizodów, ma jednak logiczną i precyzyjną konstrukcję. Sekwencje początkowe – z włoskiej prowincji, z nieodzowną przyklasztorną szkołą, rozgrywają się w roku 1930. W dziewięć lat później do wyśnionego Rzymu przybywa początkujący dziennikarz. Kolejne wątki składają się na swego rodzaju dziennik intymnych wspomnień i fascynacji samego reżysera. Całości dopełnia idealnie zharmonizowana z obrazem muzyka Nino Roty.

 

daty pokazów:

środa, 5 października, g. 18.15 // Wednesday, October 5, 6.15 p.m.

 

 

STRACH NA WRÓBLE | SCARECROW
(Jerry Schatzberg) US 1973, 112’

Picture of the Movie © Courtesy of Warner Bros. Pictures


MFF w Cannes 1973: Złota Palma - Najlepszy film, Nagroda Katolickiego Biura Filmowego


Były przestępca (Gene Hackman) i ex-żołnierz marynarki wojennej (Al Pacino) wyruszają z Kalifornii na wschód kraju. Pierwszy odłożył sporą sumę pieniędzy i chce otworzyć myjnię samochodową w Pittsburghu, drugi pragnie wrócić do porzuconej przez siebie żony. W czasie podróży - pieszo, autostopem i pociągami towarowymi - mężczyźni spotykają przeróżnych ludzi i nawiązują prawdziwą przyjaźń.

 

daty pokazów:

środa, 19 października, g. 18.30 // Wednesday, October 19, 6.30 p.m.

 

 

CIENIE ZAPOMNIANYCH PRZODKÓW | TINI ZABUTYKH PREDKIV
(Siergiej Paradżanow) ZSRR 1965, 97’

Arcydzieło Siergieja Paradżanowa. Karpaty Wschodnie, pogranicze ukraińsko-rumuńskie, huculska wioska. Początek dwudziestego wieku. Dwa zwaśnione rody: ubodzy Palijczukowie i bogaci Gutieniukowie. Konflikt między nimi zbiera śmiertelne żniwo, jednak nie przeszkadza to Mariczce i Iwanowi, by od dziecka żywić do siebie sympatię, która z czasem przeradza się w gorące uczucie. Młodzi planują małżeństwo, jednak tragiczna śmierć dziewczyny przekreśla ich marzenie o wspólnym życiu. Iwan próbuje wprawdzie znaleźć ratunek w związku z inną kobietą, ale nie może pokonać własnej pamięci…

 

daty pokazów:

środa, 26 października, g. 21.00 // Wednesday, October 26, 9.00 p.m.

 

 

KABARET | CABARET
(Bob Fosse) US 1972, 124’

Oscary 1973: Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Liza Minnelli), Najlepszy aktor drugoplanowy (Joel Grey), Najlepszy reżyser (Bob Fosse), Najlepsza muzyka, Najlepsza scenografia, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk, Najlepszy montaż
Złote Globy 1973: Najlepsza komedia lub musical, Najlepsza aktorka w komedii lub musicalu (Liza Minnelli), Najlepszy aktor drugoplanowy (Joel Grey)


Berlin, wczesne lata 30. Sally Bowles, śpiewaczka kabaretowa spotyka młodego Anglika, Briana Robertsa. Zawiązuje się między nimi bratersko-siostrzany układ, który przeradza się w głębsze uczucie. Tło dla ich miłości stanowią przedwojenne Niemcy, w których Hitler rozpoczął swój marsz po władzę i dusze niemieckiego społeczeństwa. Ulice terroryzują faszystowskie bojówki, a ci, którzy mają oczy szeroko otwarte, wiedzą, że katastrofa zbliża się wielkimi krokami. Nawet w tytułowym kabarecie tylko pozornie jest wesoło, bo na widowni z dnia na dzień pojawia się coraz więcej widzów ze swastykami na rękawach.

 

daty pokazów:

czwartek, 3 listopada, g. 18.00 // Thursday, November 3, 6.00 p.m.

 

 

OSTATNI SEANS FILMOWY | THE LAST PICTURE SHOW
(Peter Bogdanovich) US 1971, 126’

The Last Picture Show © 1971, renewed 1999 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved

Oscary 1972: Najlepszy aktor drugoplanowy (Ben Johnson), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Cloris Leachman)
Oscary 1972 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor drugoplanowy (Jeff Bridges), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Ellen Burstyn), Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsze zdjęcia.
Złote Globy 1972: Najlepszy aktor drugoplanowy (Ben Johnson)
BAFTA 1973: Najlepsza aktorka drugoplanowa (Cloris Leachman), Najlepszy aktor drugoplanowy (Ben Johnson), Najlepszy scenariusz

 
Miasteczko Anarene w stanie Teksas, rok 1951. Najlepsi przyjaciele, Sonny (Timothy Bottoms) i Duane (Jeff Bridges) kończą liceum. Stojący u progu dorosłości młodzi mężczyźni spędzają czas w kinie, na futbolowym boisku i w towarzystwie dziewczyn, o których względy zabiegają. Duane spotyka się z najładniejszą i najbogatszą w mieście Jacy Farrow (Cybill Shepherd), a Sony nawiązuje romans ze zgorzkniałą żoną swego trenera (Cloris Leachman). Gdy nieuchronnie zbliża się koniec szkoły, obaj zastanawiają się nad swoją przyszłością. Stają w obliczu dylematu: wybrać przyszłość poza granicami chylącego się ku upadkowi miasta czy zostać na miejscu i walczyć o jego przetrwanie?

 

daty pokazów:

środa, 17 listopada, g. 18.00 // Wednesday, November 17, 6.00 p.m.

 

 

DZIKOŚĆ SERCA | WILD AT HEART
(David Lynch) US 1990, 124’

MFF w Cannes 1990: Złota Palma


Zdumiewające połączenie czarnego kryminału, romansu, filmu drogi oraz motywów z Czarnoksiężnika z Oz w metafizyczną, mroczną popkulturową baśń.


Młody zabójca Sailor i zakochana w nim Lula, naznaczona straszliwymi przeżyciami z dzieciństwa, jadą z Północnej Karoliny do Kalifornii. Ścigają ich mordercy nasłani przez matkę Luli, która pragnie śmierci Sailora. Po drodze spotykają ludzi przerażających - zbrodniarzy, psychopatów, dewiantów. Wizja szalonej odysei wypełnia się obrazami mordów, krwi i seksu.

 

daty pokazów:

środa, 23 listopada, g. 18.15 // Wednesday, November 23, 6.15 p.m.

 

 

OJCIEC CHRZESTNY | THE GODFATHER
(Francis Ford Coppola) US 1972, 175’

Oscary 1973 - wygrana: Najlepszy film (Albert S. Ruddy), Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Marlon Brando), Najlepszy scenariusz adaptowany (Francis Ford Coppola, Mario Puzo)
Oscary 1973 - nominacje: Najlepszy aktor drugoplanowy (James Caan), Najlepszy aktor drugoplanowy (Al Pacino), Najlepszy aktor drugoplanowy (Robert Duvall), Najlepszy reżyser Francis (Ford Coppola), Najlepsze kostiumy (Anna Hill Johnstone), Najlepszy dźwięk (Charles Grenzbach, Christopher Newman, Richard Portman), Najlepszy montaż (Peter Zinner, William Reynolds)
Złote Globy 1973 - wygrana: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Marlon Brando), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepszy scenariusz (Francis Ford Coppola, Mario Puzo), Najlepsza muzyka (Nino Rota)
Złote Globy 1973 - nominacje: Najlepszy aktor w dramacie (Al Pacino), Najlepszy aktor drugoplanowy (James Caan)
BAFTA 1973 - wygrana: Nagroda im. Anthony'ego Asquitha za najlepszą muzykę filmową (Nino Rota)
BAFTA 1973 - nominacje: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Marlon Brando), Najlepszy aktor drugoplanowy (Robert Duvall), Najlepsze kostiumy (Anna Hill Johnstone), Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski (Al Pacino)


Jest rok 1945, II wojna światowa właśnie się skończyła. Don Vito Corleone jest głową jednej z pięciu rodzin nowojorskiej mafii i sprawuje swoje rządy żelazną ręką. Dostaje propozycję udziału w handlu narkotykami, którą odrzuca, za co wkrótce zostaje postrzelony. To staje się początkiem serii mafijnych konfliktów, w których jedną z głównych ról odegra syn Don Vito – Michael.
 

Film prezentowany w wersji odrestaurowanej cyfrowo.

 

daty pokazów:

piątek, 2 grudnia, g. 18.00 // Friday, December 2, 6 p.m.

 

 


OJCIEC CHRZESTNY II | THE GODFATHER: PART II
(Francis Ford Coppola) US 1974, 220’

Oscary 1975 - wygrana: Najlepszy film (Francis Ford Coppola, Fred Roos, Gray Frederickson), Najlepszy aktor drugoplanowy (Robert De Niro), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepszy scenariusz adaptowany (Francis Ford Coppola, Mario Puzo), Najlepsza muzyka oryginalna do dramatu (Carmine Coppola, Nino Rota), Najlepsza scenografia (Angelo P. Graham, Dean Tavoularis, George R. Nelson)
Oscary 1975 - nominacje: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Al Pacino), Najlepszy aktor drugoplanowy (Michael V. Gazzo), Najlepszy aktor drugoplanowy (Lee Strasberg), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Talia Shire), Najlepsze kostiumy (Theadora Van Runkle)
Złote Globy 1975 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Al Pacino), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepszy scenariusz (Francis Ford Coppola, Mario Puzo), Najlepsza muzyka (Nino Rota), Najbardziej obiecujący nowy aktor (Lee Strasberg)
BAFTA 1976 - wygrana: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Al Pacino)
BAFTA 1976 - nominacje: Najlepszy montaż, Nagroda im. Anthony'ego Asquitha za najlepszą muzykę filmową (Nino Rota), Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski (Robert De Niro)

 

W mistrzowskiej kontynuacji Ojca Chrzestnego widzimy historię dwóch pokoleń rodu Corleone. Reżyser przedstawia losy młodego Don Vito, zaczynając od dzieciństwa we Włoszech, po ucieczkę z Sycylii po śmierci rodziców. Druga część filmu to opowieść o Michaelu, który dzięki licznym intrygom i morderstwom zapewnia dominację klanowi Corleone. Brakuje mu jednak charyzmy ojca i mimo ambicji przywódczych nie potrafi zachować jedności rodziny.

 

daty pokazów:

sobota, 3 grudnia, g. 18.00 // Saturday, December 3, 6 p.m.

 


 


OJCIEC CHRZESTNY III (wersja reżyserska)
| THE GODFATHER CODA: THE DEATH OF MICHAEL CORLEONE
(Francis Ford Coppola) US 1990, 158’

Oscary 1991 - nominacje: Najlepszy film (Francis Ford Coppola), Najlepszy aktor drugoplanowy (Andy Garcia), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepsza piosenka - "Promise Me You'll Remember", wyk. Harry Connick Jr., Najlepsza scenografia (Dean Tavoularis), Najlepsze zdjęcia (Gordon Willis), Najlepszy montaż (Barry Malkin, Lisa Fruchtman, Walter Murch)
Złote Globy 1991 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Al Pacino), Najlepszy aktor drugoplanowy (Andy Garcia), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepszy scenariusz (Francis Ford Coppola, Mario Puzo), Najlepsza muzyka (Carmine Coppola), Najlepsza piosenka - "Promise Me You'll Remember", wyk. Harry Connick Jr.

 

Michael Corleone starzeje się i pragnie zerwać z mafijną tradycją, zalegalizować interesy i zostać szanowanym biznesmenem wspierającym szczytne cele. Chce także doprowadzić do ponownego zjednoczenia się rodziny. Przeszłość nie daje jednak o sobie zapomnieć. Na arenie walki o władzę staje Vincent Mancini, nieślubny syn starszego brata Michaela, Sonnyʼego.

 

daty pokazów:

niedziela, 4 grudnia, g. 18.00 // Sunday, December 4, 6 p.m.

 

 

SZEPTY I KRZYKI | VISKNINGAR OCH ROP
(Ingmar Bergman) SE 1972, 81’

Oscar 1974: najlepsze zdjęcia
Oscar 1974 - nominacje: najlepszy film obcojęzyczny, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz, najlepsze kostiumy
Złote Globy 1973 - nominacja: najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF w Cannes 1973: Technical Grand Prize
Szwedzkie Nagrody Filmowe GULDBAGGE 1973: najlepszy film, najlepsza aktorka (Harriet Andersson)


Jest początek XX wieku. Jesień. Agnes, samotna właścicielka XVIII-wiecznego pałacyku umiera na raka. Jej siostry przybywają, aby towarzyszyć jej w ostatnich chwilach. Jednak kobiety najwyraźniej nie mają ze sobą prawdziwego kontaktu - Karin i Maria boją się śmierci siostry i uciekają do swoich spraw. W ich życiu panuje pustka, ich małżeństwa są emocjonalnym piekłem - Karin obsesyjnie nienawidzi dużo starszego Frederika, a Maria zamierza zdradzić Joakima, cały czas uwodząc lekarza Agnes. Jedyną osobą, która cierpliwie czuwa przy łóżku chorej jest Anna - służąca, która niedawno straciła własne dziecko. Nawet bliskość śmierci nie jest w stanie wytrącić tego świata ze stanu emocjonalnego otępienia, hipokryzji i wszechobecnego egoizmu.

daty pokazów:

środa, 14 grudnia, g. 18.30 // Wednesday, December 14, 6.30 p.m.



BIG LEBOWSKI | THE BIG LEBOWSKI
(Joel Coen) GB/US 1998, 117’



MFF w Berlinie 1998: Udział w konkursie głównym

Kultowy film zrealizowany na podstawie scenariusza braci Coen (13. miejsce w rankingu Amerykańskiej Gildii Scenarzystów na najzabawniejszy scenariusz wszech czasów). Ponadczasowa parodia kina noir wypełniona barwnymi postaciami i fenomenalnymi dialogami, z tytułowym bohaterem, który stał się ikoną popkultury oraz… obiektem kultu.

Jeff “Koleś” Lebowski (Jeff Bridges) nigdy nie przestał być hipisem. Spędza czas słuchając muzyki, paląc trawkę i grając w kręgle z przyjaciółmi: Sobczakiem (John Goodman) i Donnym (Steve Buscemi). Pewnego dnia odwiedza go kilku podejrzanych mężczyzn, którzy sugerują mu spłacenie długów za niejaką Bunny - rzekomo jego żonę. “Koleś” nie przejąłby się tym zbytnio, gdyby nie zniszczony przez intruzów dywan. Dochodzi do wniosku, że został pomylony z innym Jeffem Lebowskim i postanawia walczyć o odszkodowanie. W ten sposób wkracza w świat wielkich pieniędzy, skrytych żądzy i rodzinnych tajemnic.

daty pokazów:

poniedziałek, 5 czerwca 2023, g. 18.00 // Monday, June 5 2023, 6 p.m.

 




PATRON MEDIALNY:


 
 
 
Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Miasta Krakowa.
Bookmark and Share

archiwum