kpb

Weekend z festiwalem Millennium Docs Against Gravity 2021

WEEKEND Z FESTIWALEM
MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY

3-5 września 2021
Kino Pod Baranami

 

 

Zapraszamy na pokazy filmów dokumentalnych prezentowanych na festiwalu Millennium Docs Against Gravity. W weekend 3-5 września - równolegle z warszawską imprezą - wybrane filmy festiwalu zostaną zaprezentowane w naszym Kinie. W programie pełnometrażowe dokumenty wzywające do działania na rzecz lepszego świata oraz oferujące ciekawe spojrzenie na współczesny świat.


Tegoroczna edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity odbywa się pod hasłem „Świat się budzi”. Wszyscy z nadzieją czekamy, aż rzeczywistość zacznie wracać do normalności, pokonując pandemię, która zmieniła obraz naszej codzienności w 2020 roku. Chcemy, żeby festiwal niósł nadzieję, że społeczna solidarność, której jesteśmy świadkami obecnie, może zostać z nami na dłużej - zapowiadają organizatorzy imprezy.


W programie krakowskich pokazów znalazło się sześć różnorodnych tytułów, poruszających zagadnienia z obszaru polityki, kultury i życia społecznego. Rosyjski mistrz Witalij Manski - twórca Pod opieką wiecznego słońca i Świadków Putina - w filmie Gorbaczow. Raj odwiedza Michaiła Gorbaczowa w jego rezydencji, żeby porozmawiać o przemianach Rosji od czasów upadku ZSRR oraz odrzuceniu i samotności, jakie obecnie odczuwa ostatni przywódca Związku Radzieckiego. Kristina Lindström i Kristian Petri w dokumencie Najpiękniejszy chłopiec na świecie przyglądają się losom Björna Andrésena - odtwórcy roli nastoletniego Tadzia w Śmierci w Wenecji Luchino Viscontiego - który przez lata żył w cieniu swojej aktorskiej kreacji. Niezwykłą propozycją jest Polaków portret własny - zapis pandemicznej rzeczywistości, na który składają się osobiste nagrania nadsyłane studentom Wydziału Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi przez Polaków w czasie pandemii COVID-19.


Jednym z najbardziej utytułowanych filmów festiwalu jest Śledztwo w domu spokojnej starości - nominowany do Oscara film szpiegowski. Tajnym agentem w dziele Maite Alberti staje się 83-letni Sergio, który przeprowadza się do domu opieki, by zdawać regularne raporty z poziomu oferowanych tam usług. Bliskie spotkanie ze światem dzikiej przyrody oferuje Tańcząca z rekinami - portret legendy świata nurkowania, Valerie Taylor, która z łowczyni groźnych morskich stworzeń przeobraziła się w aktywną działaczkę na rzecz ich ochrony. Program przeglądu dopełnia Stambuł bez smyczy - wnikliwa obserwacja życia bezdomnych czworonogów na ulicach tureckiej stolicy. Przewodnikami widzów po mieście są trzy psy: zaciekle broniący swojej niezależności Zeytin, opiekuńczy Nazar i uroczy szczeniaczek Kartal.


 
Szczegółowe informacje na temat festiwalu: TUTAJ


BILETY:
24 zł (normalny)
17 zł (ulgowy)
16 zł (klubowy)
Karnet (6 seansów): 72 zł
 
 
HARMONOGRAM POKAZÓW:
 
piątek, 3 września
19.00
NAJPIĘKNIEJSZY CHŁOPIEC NA ŚWIECIE | THE MOST BEAUTIFUL BOY IN THE WORLD
(Kristina Lindstroem, Kristian Petri) SE 2021, 93’
21.00 GORBACZOW. RAJ | GORBACHEV. HEAVEN
(Witalij Manski) LV/CZ 2020, 100’
 
sobota, 4 września
19.00
TAŃCZĄCA Z REKINAMI | PLAYING WITH SHARKS
(Sally Aitken) AU 2020, 90’
21.00 ŚLEDZTWO W DOMU SPOKOJNEJ STAROŚCI | THE MOLE AGENT
(Maite Alberdi) CL/DE/ES 2020, 86’
 
niedziela, 5 września
19.00
STAMBUŁ BEZ SMYCZY | STRAY
(Elizabeth Lo) US 2020, 70’
20.30 POLAKÓW PORTRET WŁASNY | POLISH SELF-PORTRAIT
(Jakub Drobczyński, Maciej Białoruski, Robert Rawłuszewicz) PL 2021, 110’
 
 
 
O FILMACH: 
 
GORBACZOW. RAJ | GORBACHEV. HEAVEN
(Witalij Manski) LV/CZ 2020, 100’

Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie 2020: Nagroda dla najlepszego reżysera, Najlepszy dokument pełnometrażowy (nominacja)
MFF Millennium Docs Against Gravity 2021: Grand Prix (nominacja)


Michaił Gorbaczow, 89-letni ostatni lider Związku Radzieckiego, przyjmuje w swoim domu reżysera Witalija Manskiego. W lekkim stylu prowadzą rozmowy o poważnych sprawach, a Gorbaczow opowiada o swoim życiu.


Gdy był u szczytu władzy w Związku Radzieckim, Gorbaczow doprowadził do upadku imperium komunistycznego i tektonicznych zmian na świecie. Jego program pieriestrojki i głasnosti miał naprawić państwo i był nadzieją na wolność obywateli. Zgodził się na zjednoczenie Niemiec, którego symbolem było obalenie muru berlińskiego.


Własny naród Gorbaczowa oskarża go o zniszczenie imperium – ich jedynej dumy i sensu poświęceń. Z takim ciężarem samotny stary człowiek żyje w luksusowej rezydencji na przedmieściach Moskwy, wspominając swoją żonę Raisę i czasy, które zmieniły świat.
 


NAJPIĘKNIEJSZY CHŁOPIEC NA ŚWIECIE | THE MOST BEAUTIFUL BOY IN THE WORLD
(Kristina Lindstroem, Kristian Petri) SE 2021, 93’

MFF w Cleveland 2021: Najlepszy dokument (nominacja)
Sundance Film Festival 2021: Nagroda Jury (nominacja)
MFF Millennium Docs Against Gravity 2021: Nagroda “Co jest grane 24” Big Screen Doc (nominacja)


W 1970 roku Luchino Visconti szukał w różnych krajach młodego chłopca, który mógłby wcielić się w rolę Tadzia w ekranizacji Śmierci w Wenecji Tomasza Manna. Visconti był już zmęczony długimi i bezskutecznymi poszukiwaniami. Odbył ponad 150 przesłuchań. Po castingu w Sztokholmie angaż otrzymał 15-letni Björn Andresen. Rok później, podczas premiery filmu w Londynie, w obecności królowej Elżbiety, Visconti okrzyknął swojego aktora „najpiękniejszym chłopcem na świecie”. Przydomek nadany przez Viscontiego przykleił się do Björna na resztę życia i stał się jego przekleństwem.


Dziś, pół wieku później, Björn walczy z uzależnieniami i wewnętrznymi demonami. Odkrywa tajemnicę swojej matki i jej nagłego odejścia. Kontynuuje też swoją karierę, grając m.in. w horrorze Midsommar. W biały dzień.


Najpiękniejszy chłopiec na świecie to intymny portret osoby, która próbuje pogodzić się ze swoją przeszłością i odzyskać kontrolę nad życiem. Ukazuje również kulisy powstania legendarnego filmu oraz odsłania struktury władzy w przemyśle filmowym i proces wykorzystywania aktorek i aktorów, który dzisiaj szerzej dyskutuje się dzięki ruchowi #metoo.
 


POLAKÓW PORTRET WŁASNY | POLISH SELF-PORTRAIT
(Jakub Drobczyński, Maciej Białoruski, Robert Rawłuszewicz) PL 2021, 110’

MFF Millennium Docs Against Gravity 2021: Nagroda “Co jest grane 24” Big Screen Doc (nominacja), Najlepszy debiut (nominacja), Najlepszy film polski (nominacja)

 
„Kończą się małżeństwa. Kończą się życia. Będzie ciężko, jak to wszystko się skończy. Dobrze, że chociaż z wami mogę porozmawiać. W cudzysłowie, oczywiście” - mówi Piotr, który od miesiąca siedzi zamknięty we własnym mieszkaniu. W tej samej sytuacji znaleźli się praktycznie wszyscy Polacy. W izolacji czekają na szczepionkę, która wyleczy ich z wirusa samotności. W swoich domach nagrywają intymne relacje ze swojego życia licząc, że ktoś ich wysłucha i przytuli. W cudzysłowie, oczywiście.

 
Polaków portret własny to roczny zapis pandemicznej rzeczywistości. Składają się na niego osobiste nagrania filmowych bohaterów oraz dokumentalna rejestracja polskich realiów w czasie pandemii COVID-19.
 

 
STAMBUŁ BEZ SMYCZY | STRAY
(Elizabeth Lo) US 2020, 70’

Independent Spirit Awards 2021: Nagroda “Truer Than Fiction” (nominacja)
Stockholm Film Festival 2020: Najlepszy film dokumentalny (nominacja)
MFF Millennium Docs Against Gravity 2021: Grand Prix (nominacja), Najlepsze zdjęcia (nominacja)


Kto nie lubi historii opowiadanych z punktu widzenia czworonogów? Tym razem bezdomne psy oprowadzają nas po Stambule – gigantycznej metropolii, w której żyje ich bardzo wiele, a przetrwanie każdego dnia wymaga walki. Choć trzeba przyznać, że ludzcy mieszkańcy stolicy Turcji są raczej sympatycznie nastawieni do bezpańskich zwierzaków.

 
W filmie przewodnikami po mieście są trzy psy. Zaciekle broniący swojej niezależności Zeytin oprowadza nas po Stambule nocą, opiekuńczy Nazar łatwo nawiązuje kontakty z ludźmi, zaś szczeniaczek Kartal znajduje schronienie w ramionach bezdomnego nastolatka wdychającego klej.
 

 
ŚLEDZTWO W DOMU SPOKOJNEJ STAROŚCI | THE MOLE AGENT
(Maite Alberdi) CL/DE/ES 2020, 86’

Oscary 2020: Najlepszy film dokumentalny (nominacja)
Independent Spirit Awards 2021: Najlepszy dokument (nominacja)
Nagrody Goya 2021: Najlepszy film iberoamerykański (nominacja)
MFF w San Sebastian 2020: Nagroda publiczności
Sundance Film Festival 2020: Nagroda Jury (nominacja)

 
83-letni Sergio zostaje szpiegiem. Wygrywa casting na agenta, którego zadaniem jest przeniknięcie do domu spokojnej starości i zdawanie raportów na temat poziomu opieki nad pensjonariuszami. Casting organizuje detektyw Romulo, do którego zgłasza się córka pensjonariuszki podejrzewająca, że jej matka jest źle traktowana. Sergio, chociaż nie przypomina agenta 007, łapie okazję na oderwanie się od melancholii i wspomnień o zmarłej żonie. Gorliwie uczy się technik szpiegowskich i związanych z nimi technologii. Gdy „rozpracowuje” pensjonat i zbliża się do kilku swoich rówieśników odkrywa, że niebezpieczeństwo dla seniorów ukryte jest gdzie indziej, znacznie głębiej.

 
Ten film to wyjątkowa medytacja nad współczuciem i samotnością ze wspaniałymi bohaterami i zwrotami akcji – jak na porządny film szpiegowski przystało.


 
TAŃCZĄCA Z REKINAMI | PLAYING WITH SHARKS
(Sally Aitken) AU 2020, 90’

Sundance Film Festival 2020: Nagroda Jury (nominacja)
MFF Millennium Docs Against Gravity 2021: Nagroda “Co jest grane 24” Big Screen Doc (nominacja), Green Warsaw Award (nominacja)

 
Valerie Taylor to żywa legenda w świecie nurkowania. W latach 50. XX wieku była łowczynią rekinów i mistrzynią w ich zabijaniu. Z czasem zamieniła włócznię na aparat fotograficzny i stała się aktywną działaczką na rzecz ochrony tych groźnych stworzeń. W latach 60. XX wieku wraz z innymi pionierami w tej dziedzinie, takimi jak Stan Waterman w USA czy Jacques Cousteau we Francji, należała do nielicznej garstki wykwalifikowanych podwodnych fotografów. Odważyła się podejść bliżej do rekina niż ktokolwiek wcześniej, przeżyła jego atak i zaprzyjaźniła się z żarłaczem białym. Studiowała zachowanie tych drapieżników i szerzyła wiedzę na ich temat. Współpracowała ze Stevenem Spielbergiem przy filmie Szczęki, podbiła świat nurkowania zdominowany przez mężczyzn, a jej zapał i pasja wpłynęły na powszechną wiedzę ludzi na temat rekinów oraz na to, jak je postrzegamy.

 
Film portretuje tę magnetyczną osobowość, wykorzystując zremasterowane materiały archiwalne utrwalone na przestrzeni 50 lat jej życia. Udajemy się w zachwycającą pod względem wizualnym podróż do podwodnego świata z czasów, zanim rafy koralowe zostały spustoszone przez zmiany klimatyczne, a przełowienie zredukowało niemal do zera wiele morskich gatunków. Poznajemy morską krainę, obserwując majestatyczny charakter rekinów i ich groźną charyzmę. Strach zastępuje szacunek i podziw, a przede wszystkim zrozumienie, z jakiego powodu to właśnie rekiny znajdują się na wierzchołku drabiny oceanicznych stworzeń.

 

 

SPOT:

 

 

PARTNER MEDIALNY:

Bookmark and Share

archiwum