Tydzień Filmu Niemieckiego 2020/2021
TYDZIEŃ FILMU NIEMIECKIEGO 2020/2021
25 czerwca - 1 lipca 2021
Kino Pod Baranami
Od 25 czerwca do 1 lipca zapraszamy na Tydzień Filmu Niemieckiego - wyjątkowy przegląd filmowy poświęcony kinematografii naszego zachodniego sąsiada. W programie niesamowite historie oparte na faktach, różnorodne spojrzenia na niemiecką rzeczywistość, krytyczne analizy przeszłości oraz silni bohaterowie (i bohaterki!) walczący z licznymi przeciwnościami losu.
Po tymczasowej obecności w przestrzeni internetowej, Tydzień Filmu Niemieckiego powraca na kinowe ekrany. Prezentowany w styczniu na platformie MOJEeKINO.pl zestaw filmów zza zachodniej granicy, pojawi się na naszych salach jeszcze przed wakacjami.
W ramach kinowej odsłony Tygodnia Filmu Niemieckiego, zaprezentowane zostaną różnorodne filmy, które w oryginalny sposób portretują palące problemy społeczne, stanowią odbicie osobistych doświadczeń twórców, a także są nietuzinkowymi przykładami rozliczeń z trudną, niemiecką historią.
W ramach przeglądu, na ekranie pojawią się m.n. dwa filmy z ubiegłorocznego festiwalu filmowego w Berlinie: Undine Christiana Petzolda z nagrodzoną Srebrnym Niedźwiedziem Paulą Beer i Berlin Alexanderplatz - imponująca, współczesna ekranizacja powieści Alfreda Döblina, zrealizowana przez pochodzącego z Afganistanu Burhana Qurbaniego. Po pozycję z klasyki literatury sięga także Christan Schwochow, adaptując powieść Sigfrieda Lenza. Akcja Lekcji niemieckiego rozgrywa się w nazistowskich Niemczech, ale jednocześnie jest uniwersalną i ponadczasową opowieścią o sztuce, przyjaźni i uczciwości.
O problem względności czasu zahacza film niemiecko-japońskiej reżyserki Mariko Minoguchi Mój koniec. Twój początek. Losy filmowych bohaterów ukazane są w nim poprzez krótkie, pomieszane ze sobą wycinki czasowe, które dopiero na końcu układają się w zamkniętą historię. Niezwykłą opowieść snuje także turecki twórca Hüseyin Tabak, który w Gipsy Queen portretuje postać byłej mistrzyni boksu, walczącej o przetrwanie we współczesnym Hamburgu. Wielka polityka i jej tajemnice to z kolei temat filmu Kryptonim Curveball Johannesa Nabera, rekonstruującego kulisy poszukiwania broni biologicznej w Iraku. Ponadto, swój najnowszy film zaprezentuje Jan-Ole Gerster, twórca kultowego Oh, Boy!. Jego Lara to kameralna wiwisekcja trudnych relacji między matką a wkraczającym w dorosłość synem. Program przeglądu dopełni film dokumentalny Schlingensief – krzykiem przerwać milczenie, poświęcony zmarłemu 10 lat temu wybitnemu niemieckiemu artyście i reżyserowi teatralnemu, Christophowi Schlingensiefowi.
PROGRAM:
piątek, 25 czerwca
20.30 UNDINE | UNDINE
(Christian Petzold) DE/FR 2020, 90’
sobota, 26 czerwca
20.30 BERLIN ALEXANDERPLATZ | BERLIN ALEXANDERPLATZ
(Burhan Qurbani) DE 2020, 183’
niedziela, 27 czerwca
11.00 SCHLINGENSIEF – KRZYKIEM PRZERWAĆ MILCZENIE |
SCHLINGENSIEF – IN DAS SCHWEIGEN HINEINSCHREIEN (film dokumentalny)
(Bettina Böhler) DE 2020, 122’
20.30 LARA | LARA
(Jan-Ole Gerste) DE 2019, 98’
poniedziałek, 28 czerwca
20.30 LEKCJA NIEMIECKIEGO | DEUTSCHSTUNDE
(Christian Schwochow) DE 2019, 125’
wtorek, 29 czerwca
20.30 MÓJ KONIEC. TWÓJ POCZĄTEK | MEIN ENDE. DEIN ANFANG
(Mariko Minoguchi) DE 2019, 110’
środa, 30 czerwca
20.30 GIPSY QUEEN | GIPSY QUEEN
reż. Hüseyin Tabak, DE 2019, 112’
czwartek, 1 lipca
20.30 KRYPTONIM CURVEBALL | CURVEBALL
(Johannes Naber) DE 2020, 108’
BILETY:
24 zł (normalny)
17 zł (ulgowy)
Karnet (8 filmów): 96 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl
O FILMACH:
BERLIN ALEXANDERPLATZ | BERLIN ALEXANDERPLATZ
(Burhan Qurbani) DE 2020, 183’
MFF w Berlinie 2020: Udział w konkursie głównym
Niemiecka Nagroda Filmowa 2020; najlepszy film – srebrna, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepsze zdjęcia, najlepsza scenografia i najlepsza muzyka – złota
Berlin Alexanderplatz to współczesna ekranizacja powieści Alfreda Döblina. Bohaterem tej klasycznej pozycji literatury niemieckiej jest Frank Biberkopf, robotnik, który po odbyciu kary więzienia za zabójstwo zostaje zwolniony i pragnie zacząć nowe życie. Książka jest też opowieścią o Berlinie lat dwudziestych oraz jego mieszkańcach, przede wszystkim tych należących do najniższych warstw społecznych i świata przestępczego.
Burhan Qurbani w swoim filmie również skupia się na ludziach wykluczonych z wielkomiejskiej społeczności, funkcjonujących w jej podskórnym, często niewidocznym obiegu, poza prawem lub na jego granicy. Filmowy Franz Biberkopf nazywa się Francis B, jest afrykańskim uchodźcą i podobnie jak jego książkowy pierwowzór, ma na sumieniu śmierć bliskiej osoby. We współczesnym berlińskim tyglu, różnokolorowym i wielojęzycznym, próbuje zbudować nowe, uczciwe życie. Jednak okoliczności skutecznie utrudniają młodemu mężczyźnie realizację tych planów.
GIPSY QUEEN | GIPSY QUEEN
(Hüseyin Tabak) DE 2029, 112’
MFF w Tallinie 2019: Nagroda dla Najlepszej Aktorki oraz Nagroda Jury Ekumenicznego
Ali, bohaterka filmu Hüseyina Tabaka, jest rumuńską Romką. Skonfliktowana z ojcem i wykluczona ze swojej społeczności decyduje się na wyjazd do Niemiec. Jako samotna matka dwójki dzieci, bez wykształcenia i zgody na pobyt, skazana jest na dorywcze, wyniszczające zdrowie prace i poniżający wyzysk pracodawców. Pewnego dnia trafia jako sprzątaczka do nocnego klubu w hamburskiej dzielnicy St. Pauli, w którego piwnicach odbywają się zawody bokserskie. Obok ringu jest też sala treningowa, gdzie Ali czasami może wyładować swoje narastające frustracje. Właściciel lokalu, były bokser, szybko rozpoznaje, że Ali nie jest amatorką. Kiedy jeden z występujących w klubie sportowców porzuca pracę, proponuje jej zastępstwo.
Gipsy Queen nie jest filmem o sporcie. Boks jest tu tylko jednym z elementów życia bohaterki, która każdego dnia balansuje na egzystencjalnej granicy. Wyzysk w pracy, poniżenie z tytułu pochodzenia, samotne macierzyństwo, konflikt z dorastającą córką, która nie rozumie oraz nie akceptuje odrzucenia i szkolnego mobbingu, zagrożenie odebraniem dzieci przez jugendamt i nieustające kłopoty finansowe, to codzienne problemy, z którymi mierzy się Ali. Boks, który kiedyś uprawiała, wydaje się dawać jej siłę i być może stanie się szansą na zmianę życiowej sytuacji.
KRYPTONIM CURVEBALL | CURVEBALL
(Johannes Naber) DE 2020, 108’
Curveball to kryptonim operacji wywiadowczej związanej z irakijskim uchodźcą, Rafidem Alwanem, który ubiegał się w 1999 roku o azyl w Niemczech. Mężczyzna, podczas przesłuchań podaje się za inżyniera chemika i w zamian za przyznanie mu obywatelstwa oferuje informacje dotyczące broni biologicznej, będącej rzekomo w posiadaniu Saddama Husseina.
Tajemniczym przybyszem z Bliskiego Wschodu natychmiast interesuje się Federalna Agencja Wywiadowcza. Jej współpracownik, biolog Arndt Wolf, wrócił niedawno z Iraku, z misji wywiadowczej, podczas której wraz z amerykańskimi agentami szukał dowodów na istnienie fabryk produkujących Anthrax, śmiertelną substancję paraliżującą układ oddechowy. Kiedy więc podczas nieformalnego spotkania inżynier Alwan rysuje na serwetce plan mobilnego zakładu wytwarzającego broń biologiczną w jego kraju, Wolf świętuje sukces.
Film Johannesa Nabera nie jest dokumentem, ale oparty został na bardzo dokładnej kwerendzie oraz licznych rozmowach z uczestnikami i świadkami tamtych wydarzeń. W kadry filmu wpleciony jest materiał dokumentalny, który łączy się z fabułą tej nieprawdopodobnej wręcz historii: podczas posiedzenia Rady Bezpieczeństwa ONZ amerykański minister spraw zagranicznych Colin Powell wygłasza mowę mającą przekonać słuchaczy, że Saddam Hussein produkuje tajną broń biologiczną i ilustruje ją rysunkiem wykonanym przez irakijskiego inżyniera. Niecały miesiąc później zaczyna się wojna z Irakiem.
LARA | LARA
(Jan-Ole Gerste) DE 2019, 98’
MFF w Karlowych Warach 2019: Nagroda Jury Ekumenicznego, Nagroda dla Najlepszej Aktorki i Nagroda Specjalna Jury
MFF w Monachium 2019: Nagroda FIPRESCI, Nagroda German Cinema New Talent
Lara, bohaterka nowego filmu Jana-Ole Gerstera (Oh, Boy!), kończy 60 lat i w dzień swoich urodzin postanawia wyskoczyć z okna. Realizację tego zamiaru uniemożliwiają interweniujący u sąsiadów policjanci. Bohaterka, rozwiedziona, samotna, bez przyjaciół i znajomych i też bez kontaktu z jedynym synem, musi spędzić urodzinowy dzień inaczej niż zamierzała. W eleganckim kostiumie wychodzi na miasto, aby zrealizować nowy plan. Chce wziąć udział w koncercie swojego syna - świetnie zapowiadającego się muzyka i zrobi wszystko, by zasiąść na teatralnej widowni.
Reżyser, Jan-Ole Gerster znany jest polskiej publiczności ze znakomitego filmu Oh, Boy! Tam młody, niepotrafiący sprostać oczekiwaniom innych bohater włóczy się po nocnym Berlinie odreagowując gromadzące się za dnia problemy. Lara przemierza eleganckie dzielnice niemieckiej stolicy bez celu, aby dotrwać do wieczora, kiedy będzie mogła wyładować ciążącą jej frustrację.
LEKCJA NIEMIECKIEGO | DEUTSCHSTUNDE
(Christian Schwochow) DE 2019, 125’
Siggi, dziesięcioletni bohater filmu Lekcja niemieckiego, jest synem nazistowskiego policjanta. Wraz z rodzicami mieszka w małej nadmorskiej wiosce, do której wieści o wydarzeniach ze świata zewnętrznego docierają poprzez rozporządzenia, jakie otrzymuje ojciec chłopca. Dotyczą one przede wszystkim zamieszkałego w tej samej miejscowości malarza Maxa Nansena i sztuki, którą uprawia. Ekspresjonistyczne obrazy nie wpisują się ani w pożądaną przez władzę formę, ani tematykę. Chociaż policjant i artysta w młodości byli przyjaciółmi, a ten ostatni jest nawet ojcem chrzestnym Siggiego, wypełnienie rozkazu i podporządkowanie się obowiązującemu prawu są dla Jensa Jepsena, jedynego przedstawiciela władzy w tym miejscu, powinnością wobec której nie może się uchylić. Chłopak wyraźnie sympatyzuje z dawnym przyjacielem domu i postanawia pomóc artyście.
Film Christiana Schwochowa oparty jest na bestsellerowej książce Sigfrieda Lenza, wybitnego niemieckiego pisarza urodzonego w Ełku. Choć akcja opowiadanej historii toczy się w nazistowskich Niemczech, to reżyser starannie unika wszelkich symboli, które kojarzymy z tym czasem, nadając tym samym swojemu filmowi uniwersalny i ponadczasowy wymiar.
MÓJ KONIEC. TWÓJ POCZĄTEK | MEIN ENDE. DEIN ANFANG
(Mariko Minoguchi) DE 2019, 110’
Nora i Aron są młodzi, bardzo zakochani i na początku wspólnej życiowej drogi. Połączyło ich przypadkowe spotkanie i przypadek zaważy o ich losie. Podczas napadu na bank, w którym oboje znajdą się pewnego feralnego dnia, ślepa kula trafi Arona i pozbawi go życia. Nora będzie musiała nauczyć się żyć z tą stratą. Kolejny przypadek, albo też przeznaczenie, połączy dziewczynę z Natanem, młodym mężczyzną, który uratuje ją przed śmiercią pod kołami nadjeżdżającego samochodu. Los splecie ponownie tych dwoje, a ich przeszłość i przyszłość, ułożą się na osi czasu jak puzzle.
Aron był fizykiem, zajmował się relatywizmem czasu i twierdził, że przeszłość ma tak samo ważny wpływ na teraźniejszość jak przyszłość. Tę zasadę zdaje się stosować także reżyserka filmu, Mariko Minoguchi, której opowieść nie jest linearną narracją. Losy powiązanych ze sobą bohaterów poznajemy poprzez krótkie, pomieszanie ze sobą wycinki czasowe, które dopiero na końcu ułożą się w zamkniętą historię. Forma precyzyjnego i często zaskakującego montażu trzyma widza w napięciu od początku aż do samego końca filmu.
SCHLINGENSIEF – KRZYKIEM PRZERWAĆ MILCZENIE |
SCHLINGENSIEF – IN DAS SCHWEIGEN HINEINSCHREIEN (film dokumentalny)
(Bettina Böhler) DE 2020, 122’
Christoph Schlingensief - niemiecki reżyser operowy, teatralny, filmowy, radiowy, konferansjer i performer. Artysta totalny, bezwzględny prowokator, który przy użyciu czarnego humoru oraz absurdu w polemiczny sposób niepokornie eksplorował tematy związane z polityką i wykluczeniami. Realizował swoje filmy łącząc różne metody, formy oraz gatunki. Odwoływał się do estetyki trash cinema, science fiction, porno, horroru i skutecznie prowokował odbiorców do refleksji nad poruszanymi kwestiami. Schlingensief był w Niemczech gwiazdą tej rangi co bożyszcza muzyki pop, znani politycy czy aktorzy mainstreamowi. Zwieńczeniem jego działalności artystycznej był otrzymany pośmiertnie Złoty Lew w Wenecji – za najlepszy narodowy pawilon w 2011 roku. Projekt nosił tytuł „Kościół Strachu” i przedstawiał jego zmagania z rakiem zrealizowane w formie fluxusowskiego oratorium.
Film Bettiny Böhler jest hołdem złożonym Schlingensiefowi w 10 rocznicę jego śmierci. To swoisty found footage zmontowany z filmowych kadrów, prywatnych ujęć video, wywiadów, fragmentów spektakli teatralnych i dokumentacji performansów. Dzięki perfekcyjnemu montażowi powstał niezwykły portret tego wyjątkowego i wszechstronnego artysty.
UNDINE | UNDINE
(Christian Petzold) DE/FR 2020, 90’
MFF w Berlinie 2020: Udział w Konkursie Głównym, nagroda FIPRESCI, Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki (Paula Beer)
Undine Wibeau (w tej roli Paula Beer) jest dyplomowaną historyczką, pracuje w muzeum berlińskiego senatu i oprowadza zwiedzających po wystawie dokumentującej urbanistyczny rozwój niemieckiej stolicy. W swojej opowieści szczególnie chętnie sięga do początków miasta, do jego słowiańskich korzeni i osady założonej na wyspie pośrodku rzeki Sprewy. W kawiarni sąsiadującej z jej miejscem pracy, w niecodziennych okolicznościach poznaje Christopha, z którym wkrótce nawiązuje romans. Chłopak pracuje jako przemysłowy nurek, usuwa usterki w podwodnych turbinach, zmaga się z żywiołem, jakim jest woda (która jest de facto trzecim bohaterem filmu).
Najnowszy obraz Christiana Petzolda to współczesna historia miłosna, nawiązująca do starego mitu o Ondynie. Zamieszkująca stawy, jeziora i rzeki nimfa wodna, z wyglądu podobna jest do ludzi, ale nie ma duszy. Aby wejść w jej posiadanie, musi związać się z człowiekiem. Jeśli kochanek okaże się niewierny, spada na niego klątwa, która skazuje zdrajcę na śmierć. Reżyser buduje w swoim filmie pomost pomiędzy legendą, a współczesną
opowieścią o sile miłości. Z artefaktów, znaków i symboli buduje narrację przywołującą ducha romantycznej literatury, która tak chętnie sięgała do ludowych opowieści o wodnej nimfie.
SPOT:
ORGANIZATORZY:
Dom Norymberski
Konsulat Generalny Niemiec
Goethe-Institut w Krakowie
Goethe-Institut w Warszawie
German Films Service + Marketing GmbH