kpb

Nowe Horyzonty Tournée (lipiec 2020)

NOWE HORYZONTY TOURNÉE
24-26 lipca 2020
Kino Pod Baranami

 

 
Wrocławski festiwal Nowe Horyzonty, kultowa impreza filmowa odbywająca się zwyczajowo w wakacje, w tym roku została przełożona na listopad. By zapewnić widzom namiastkę “nowohoryzontowego” klimatu, festiwal wyrusza w tournée po Polsce, w ramach którego dotrze także do Kina Pod Baranami. Na ekranie krakowskiego kina pojawią się trzy tytuły, które nie miały dotychczas swoich premier w Polsce: Przynęta Marka Jenkina, Ema Pablo Larraína oraz Liberté Alberta Serry.

 
Nowe Horyzonty Tournée to trzydniowy przegląd filmowy prezentujący wyjątkowe trio filmów korespondujących z ideą wrocławskiego Festiwalu, który od niemal dwóch dekad skupia się na poszukiwaniu nowych kierunków artystycznego rozwoju kina.
 
 
W programie znalazła się czarno-biała i ostentacyjnie oldskulowa Przynęta Marka Jenkina, triumfatora ubiegłorocznej odsłony Festiwalu, prowokująca do refleksji na temat wpływu turystyki na rzeczywistość. Ema Pablo Larraína (twórcy filmu Jackie) to pełna fenomenalnie wyreżyserowanych scen tańca historia pary artystów (Mariana Di Girolamo i Gael Garcia Bernal), którzy oddając adoptowane przez siebie dziecko, naruszają społeczne tabu. Autorem ścieżki dźwiękowej do filmu jest amerykańsko-chilijski muzyk i kompozytor, Nicolas Jaar. Zwieńczeniem przeglądu będzie pokaz śmiałego Liberté Alberta Serry, w którym hiszpański reżyser szuka korzeni dekadencji i libertynizmu.

 
BILETY:
24 zł
(normalny)
17 zł (ulgowy)
Karnet (3 filmy): 42 zł

 

HARMONOGRAM POKAZÓW:
 
piątek, 24 lipca
18.30
PRZYNĘTA
| BAIT
(Mark Jenkin) GB 2019, 88’

19. MFF Nowe Horyzonty: Nagroda publiczności, Grand Prix
British Independent Film Awards 2019: nagroda Breakthrough Producer
IndieLisboa International Independent Film Festival 2019: Nagroda publiczności
Stockholm Film Festival 2019: Najlepszy reżyser (Mark Jenkin)
 
Ostentacyjnie oldskulowy, zrealizowany kamerą 16 mm debiut Jenkina to wielkie odkrycie ostatniego Berlinale. Jego vintage’owy styl, na który składają się m.in. czarno-biała taśma, wyeksponowane w ręcznej obróbce ziarno i zarysowania, a także inspirowany szkołą radziecką ostry montaż, nie ma w sobie nic anachronicznego. Dowodzi, że tradycja może być inspirująca i żywa. Przynęta opowiada o gentryfikacji, kapitalizmie, turystycznym tsunami i klasowych konfliktach. Kornwalijska wieś, w której rozgrywa się akcja, przechodzi właśnie transformację z osady rybackiej w nadmorski kurort. Bracia Ward zmuszeni są sprzedać dom londyńczykom, którzy przerabiają go, dekorując ściany linami, sieciami i innymi akcesoriami symbolizującymi „tradycję” i „autentyczność”, czyli wszystko to, co turyści niszczą. Ekonomiczna, społeczna i kulturowa degradacja rybaków rodzi frustrację, która prowadzi do otwartej wojny z aroganckimi, bogatymi przyjezdnymi. Konflikt eskaluje, gdy młody Ward zaczyna flirtować z córką londyńczyków, panną Leigh. Trudno oprzeć się wrażeniu, że Jenkin nieprzypadkowo dobrał swoim bohaterom nazwiska przywołujące historię kina. Nawet w takich detalach reżyser staje po stronie tradycji.
Małgorzata Sadowska,  MFF Nowe Horyzonty


sobota, 25 lipca
18.30
EMA
| EMA
(Pablo Larraín) CL 2019, 102’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami.

Ema': Review | Reviews | Screen

MFF w Wenecji 2019: UNIMED Award, Konkurs Główny
 
Nieuchwytna jak płomień, białowłosa, uwodzicielska Ema roznieca ogień wszędzie tam, gdzie się pojawia. Pożar, o którym opowiada nowy film Pabla Larraína (Jackie) zaczyna się od kontrowersyjnej decyzji Emy (magnetyczna Mariana Di Girolamo) i jej męża Gastona (Gael Garcia Bernal), by oddać adoptowanego syna. Na zgliszczach małżeństwa i teatru (on jest choreografem, ona tancerką w grupie tanecznej), w rytm seksualnego, agresywnego reggaetonu, Ema tworzy nowy porządek. W nowym świecie pożądanie nie musi być binarne, kobiety mogą tańczyć tak, jak chcą, o rodzinie nie decyduje pokrewieństwo i każdy sam tworzy choreografię własnego życia. Improwizowany film Larraína (scenariusz był ledwie naszkicowany) to także manifest nowego kina, które nasłuchuje pulsu życia, uczy się języka nowego pokolenia. I zamiast snuć opowieść - tańczy.
Opis MFF Nowe Horyzonty
Polska premiera: 11 września 2020.


niedziela, 26 lipca
18.30
LIBERTÉ | LIBERTÉ
(Albert Serra) FR/PT/ES 2019, 132’
(tylko dla widzów dorosłych!)
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami.

MFF Cannes 2019: Specjalna Nagroda Jury, sekcja Inne Spojrzenie
 
Uhonorowana Nagrodą Specjalną Jury na festiwalu w Cannes oda do wyrafinowanej dekadencji, która – jak twierdzi Serra – ma europejskie korzenie. Bo tylko tu społeczeństwo za sprawą libertyńskich wartości odważyło się postawić estetykę przyjemności wyżej niż moralność. Chciałem nakręcić film o nocy – mówił reżyser – nie taki, którego akcja rozgrywa się nocą, ale film poświęcony logice nocy, która zmienia naszą percepcję, zasady moralne, wszystko. Film opowiadający o utopii seksualnego wyzwolenia, gdy różnice między ludźmi znikają: nie ma kobiet i mężczyzn, sług i panów, pięknych i brzydkich. O doskonałej, dziwnej, mrocznej utopii, braterstwie ciał. Nocą w leśnej głuszy jak na scenie wśród dekoracji spotykają się przedstawiciele XVIII-wiecznej francuskiej arystokracji i ich zagraniczni goście, by oddać się rozpisanej na role orgii. Pogrążeni w mroku, pośród szeptów i jęków, zmierzą się z własną i cudzą zachłannością, skonfrontują z obnażeniem, przymusem i pragnieniem. W drodze do „pełnego życia” przekroczą kolejne granice.
Agnieszka Szeffel, MFF Nowe Horyzonty
Film wyłącznie dla widzów dorosłych.
Polska premiera: 7 sierpnia 2020.

Bookmark and Share

archiwum