Unsound Festival 2019: Solidarity - program filmowy
UNSOUND FESTIVAL 2019: SOLIDARITY
– program filmowy
6-13 października 2019
Kino Pod Baranami
Unsound Festival to unikalne wydarzenie artystyczne, przyciągające do Krakowa prowokujących muzyków, filmowców i artystów wizualnych. Wraz z organizatorami zapraszamy na pokazy intrygujących produkcji filmowych, których twórcy przyglądają się najbardziej aktualnym problemom współczesnego świata.
Motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu jest hasło SOLIDARITY – wieloznaczna i niezwykle szeroka kategoria, której dokładne znaczenie zmienia się w zależności od kontekstu i położenia geograficznego.
Szczególne znaczenie hasło SOLIDARITY ma w Polsce, gdzie kojarzone jest z walką o lepsze jutro i wspólnotowością. Na kobiecej historii ruchu solidarnościowego skupia się film Solidarność według kobiet Piotra Śliwowskiego i Marty Dzido. Praca licznych działaczek często nie pasowała do oficjalnych narracji, przez co spychana była na margines i dopiero po latach jest stopniowo odzyskiwana dla publicznej świadomości. Lat minionych dotyczy także Symfonia Fabryki Ursus Jaśminy Wójcik. To podsumowanie pięcioletniej pracy artystki ze społecznością byłych pracowników fabryki Ursus, którzy nie tylko opowiadają o dawnych zajęciach, ale również demonstrują niezwykłą pamięć ciała odtwarzając gesty, czynności i dźwięki związane z wykonywaną przez lata pracą. Współczesną Polskę, której mieszkańcy nierzadko w skrajnie różny sposób rozumieją swoje korzenie, dziedzictwo, a także termin SOLIDARITY, starają się sportretować dwa filmy: głośny dokument Konrada Szołajskiego Dobra zmiana oraz zdobywca Złotego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym, Mój kraj taki piękny Grzegorza Paprzyckiego.
Szerszą, globalną perspektywę, zapewnią tytuły skupiające się na przemianach współczesnego świata. Niemiecki dokument A to mój przyjaciel robot zastanawia się nad miejscem, jakie w przyszłości w naszym życiu zajmą humanoidalne maszyny. Przejmujący Antropocen: Epoka człowieka stara się uchwycić całość przemian, jakim pod wpływem działalności człowieka ulega planeta Ziemia. Natomiast nagrodzony na Festiwalu Sundance Honeyland, opowiadając o macedońskich pszczelarzach, zderza ze sobą tradycję i bezlitosną nowoczesność. Na uwagę zasługuje również dokument Push Fredrika Gerttena opowiadający o problemie bliskim sercu wszystkim mieszkańcom dużych miast: rosnących cenach nieruchomości.
Nieprawdą okazały się słowa Francisa Fukuyamy o końcu historii. Dzieje naszej cywilizacji wcale nie dobiegły końca, lecz trwają nadal i na dodatek są również pisane na nowo - nie zawsze rzetelnie i zgodnie z prawdą. Fake newsy i zjawisko znane jako „post-prawda” na dobre rozpowszechniły się w przestrzeni Internetu, stając się dla wielu głównym źródłem informacji o świecie. O poszukiwaniu prawdy w doniesieniach online opowiada film Bellingcat - Truth in a Post-Truth World Hansa Poola. Korzeniom fenomenu fake newsów przygląda się reżyserka Alison Klayman, która w The Brink portretuje Steve’a Bannona – kluczową postać administracji Donalda Trumpa, twórcę portalu „Breitbart News”. Intrygujące spojrzenie na politykę zapewnia również film Świadkowie Putina opowiadający o początkach kariery rosyjskiego przywódcy, zrealizowany przez Witalija Manskiego, twórcę głośnego dokumentu o Korei Północnej Pod opieką wiecznego słońca.
Ważnymi tematami w programie filmowym festiwalu Unsound jest także demokracja i wolność słowa. Nad znaczeniem pierwszego z terminów zastanawia się filozofka, reżyserka i aktywistka Astra Taylor w What Is Democracy? Granice systemu oraz rządzące nim prawa trollują współcześni wyznawcy szatana w głośnym dokumencie Hail Satan? Penny Lane, ukazującym absurdy amerykańskiej rzeczywistości. O systemowych niesprawiedliwościach opowiada Hassan Fazili – twórca i główny bohater filmu Midnight Traveller. Reżyser, ścigany przez Talibów za swoją działalność i niewłaściwe poglądy, ucieka wraz z rodziną z rządzonego przez nich Afganistanu, a swoją długą i pełną wyzwań podróż do Europy Zachodniej dokumentuje telefonem komórkowym.
Unsound Festival to wydarzenie, w którego centrum znajduje się muzyka, nie mogło więc zabraknąć jej w programie filmowym. Black to Techno Jenn Nkiru to eksperymentalna, fantastyczna opowieść o korzeniach muzyki techno, rozgrywająca się wśród zgliszczy amerykańskiego Detroit, natomiast Stabat Mater Dolorosa to tytuł debiutanckiego albumu Siksy, a także inspirowanego płytą filmu, stanowiącego połączenie musicalu, teledysku i performance’u.
BILETY: 15 zł
Wszystkie filmy zostaną zaprezentowane w wersji oryginalnej z angielskimi napisami.
Wybrane filmy będą miały również napisy polskie.
HARMONOGRAM PROJEKCJI:
niedziela, 6 października
14.00 HONEYLAND | HONEYLAND
(Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov) MK 2019, 87’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami
16.00 MIDNIGHT TRAVELLER | MIDNIGHT TRAVELLER
(Hassan Fazili) US/GB/CA/QA 2019, 90’
Film prezentowany angielskimi napisami, bez polskich napisów
poniedziałek, 7 października
14.00 A TO MÓJ PRZYJACIEL ROBOT | HI, A.I.
(Isabella Wilinger) DE 2019, 90’
Film prezentowany z angielskimi napisami, bez polskich napisów
16.00 SOLIDARNOŚĆ WEDŁUG KOBIET | SOLIDARITY ACCORDING TO WOMEN
(Piotr Śliwowski, Marta Dzido) PL 2014, 103’
Film prezentowany z angielskimi napisami
wtorek, 8 października
14.00 WHAT IS DEMOCRACY? | WHAT IS DEMOCRACY?
(Astra Taylor) CA 2019, 107’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami
16.00 HAIL SATAN? | HAIL SATAN?
(Penny Lane) US 2019, 95’
Film prezentowany z polskimi napisami
środa, 9 października
14.00 BLACK TO TECHNO | BLACK TO TECHNO
(Jenn Nkiru) GB/US 2019, 21’
Film prezentowany w angielskiej wersji, bez polskich napisów
STABAT MATER DOLOROSA | STABAT MATER DOLOROSA
(Piotr Macha, Siksa) PL 2018, 60’
Film prezentowany z angielskimi napisami
16.00 ANTROPOCEN: EPOKA CZŁOWIEKA
| ANTHROPOCENE: THE HUMAN EPOCH
(Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, Nicholas de Pencier) CA 2019, 87’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami
czwartek, 10 października
14.00 MÓJ KRAJ TAKI PIĘKNY | MY COUNTRY, SO BEAUTIFUL
(Grzegorz Paprzycki) PL 2019, 30’
Film prezentowany z angielskimi napisami
DOBRA ZMIANA | THE GOOD CHANGE
(Konrad Szołajski) PL 2019, 77’
Film prezentowany z angielskimi napisami
16.00 THE BRINK | THE BRINK
(Alison Klayman) US 2019, 91’
Film prezentowany z angielskimi napisami, bez polskich napisów
piątek, 11 października
14.00 PUSH | PUSH
(Fredrik Gertten) DE 2019, 92’
Film prezentowany z angielskimi napisami, bez polskich napisów
16.00 BELLINGCAT: TRUTH IN A POST-TRUTH WORLD
| BELLINGCAT: TRUTH IN A POST-TRUTH WORLD
(Hans Pool) NL 2018, 88’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami
sobota, 12 października
14.00 ŚWIADKOWIE PUTINA | PUTIN’S WITNESSES
(Vitaly Mansky) LT/CH/CZ 2018, 102’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami
niedziela, 13 października
14.00 SYMFONIA FABRYKI URSUS | SYMPHONY OF THE URSUS FACTORY
(Jaśmina Wójcik) PL 2018, 60’
Film prezentowany z angielskimi napisami
Po projekcji filmu odbędzie się spotkanie z twórcami: Jaśminą Wójcik, Dominikiem Strycharskim i Igorem Stokfiszewskim.