kpb

Kolano Ahed (Ahed's Knee)

tytuł oryginalny: Ha'berech

reżyseria: Nadav Lapid
aktorzy: Avshalom Pollak, Nur Fibak, Oded Azulay

czas trwania: 109 min.
produkcja: Francja / Izrael / Niemcy 2021
premiera: 2022-06-24
język: hebrajski, francuski, niemiecki
napisy: polskie, angielskie
in Hebrew, French, German with Polish and English subtitles

MFF w Cannes 2021 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Nadav Lapid)
MFF w Cannes 2021 - wygrana: Nagroda Jury - Najlepszy film (Nadav Lapid)
MFF w Toronto 2021 - nominacja: Nagroda Festiwalowa w sekcji 'Prezentacje Specjalne' ('Special Presentations') - Udział w sekcji (Nadav Lapid)


Kolano Ahed to z ducha punkowy manifest, parzący w sumienie jak słońce w sercu pustyni.


Łobuzerska stylówa i grymas buntu na twarzy: tak Y. dociera do wyschniętego na wiór Sappiru, gdzie w lokalnej bibliotece ma się odbyć spotkanie wokół jego ostatniego filmu. Prawie wszystko jest tu martwe: włącznie ze spalonymi słońcem paprykami na porzuconej plantacji. A jednak jest ktoś, komu na tym miejscu zależy: Yahalom, pracowniczka Ministerstwa Kultury, idzie na etyczny kompromis i swoją działalnością przywraca tam życie. Godzenie się na absurdy systemu ma jednak swoje konsekwencje, które Y. prowokacyjnie wywleka na wierzch.


Nadav Lapid, twórca nagrodzonych Złotym Niedźwiedziem Synonimów, wchodzi w sam środek narodowego konfliktu, w którym dialog przestaje być możliwy, a strategiczne pozycje już dawno zostały obsadzone. Kraj staje się polem tożsamościowej i politycznej bitwy oraz przedmiotem własności – jak tytułowe kolano rewolucjonistki, bezczelnie użyte przez każdą ze stron sporu – a  pytanie „do kogo należy mój kraj?” odbija się echem wśród kamiennego krajobrazu pustyni Negew.

 

NAJNOWSZE RECENZJE:

Jeden z najbardziej przewrotnych i prowokacyjnych filmów roku
Polityka, Janusz Wróblewski


Kolano Ahed przypomina obsesyjny bluzg zrodzony z gniewu i rozpaczy, lecz sporo w nim sarkazmu. Oto rzecz o niezależnym artyście, który postanowił dać światło prawdzie, alei ironiczne spojrzenie na jego narcyzm
Tygodnik Powszechny, Anita Piotrowska

 


| An Israeli filmmaker throws himself in the midst of two battles doomed to fail: one against the death of freedom, the other against the death of a mother.

 

ZWIASTUN:

 

Bookmark and Share